طراحی و اعتبارسنجی مدل شایستگی مدیران بازاریابی بینالملل
(ندگان)پدیدآور
بسیجی, عسلبابایی زکلیکی, محمدعلیحسین زاده شهری, معصومهخدیور, آمنه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه پرورش مدیران شایسته، به یکی از کلیدیترین مفاهیم در عرصه مدیریت تبدیل شده است و بهزعم بسیاری از خبرگان دانشگاهی و صنایع میتواند از رهیافتهای اصلی موفقیت سازمانها و صنایع مختلف یک کشور در بسترهای ملّی و فراملّی بهشماررود، برهمیناساس این پژوهش قصد دارد با بهرهگیری از روش ترکیبی، مدل شایستگی مدیران بازاریابی بینالملل را طراحی و اعتبارسنجی نماید. در مرحله نخست با اتکا به راهبرد پژوهشی ِکیفی و با استفاده از روش نمونهگیری نظری با مدیران بازاریابی بینالملل موفق که در عرصه تجارت بینالملل فعال هستند تا دستیابی به اشباع نظری، مصاحبههای عمیق انجام شد و سپس دادههای حاصل از آن با استفاده از روش نظریهپردازی دادهبنیاد در نرمافزار MAXQDA نسخه 10کدگذاری و مقولهبندی شد که مجموعاً 638 مفهوم اولیه درقالب 50 مقوله فرعی نهایی و 6 مقوله اصلی، مشتملبر شایستگیهای حیاتی (شرایط علّی)، شایستگیهای حرفهای (پدیده محوری)، شایستگیهای تعاملی (راهبردها)، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر و پیامدها را دربرداشت. در گام بعدی، پرسشنامه مستخرج از مدل پارادایمی پژوهش، طراحی و میان مدیران بازاریابی بینالملل فعال کشور در 12 حوزه صنعت، توزیع و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری اعتبارسنجی شد. نتایج، حاکی از تأیید فرضیهها و روابط میان سازهها بود و نشان داد که مؤلفههای مدل بهدرستی شناسایی شدهاند.
کلید واژگان
شایستگیهامدل شایستگی
مدیران بازاریابی بینالملل
نظریه دادهبنیاد
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین (ع)Imam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازاریابی بینالملل، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایراننویسنده مسئول: دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
شاپا
8254-80022645-5072



