• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی
    • دوره 11, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی
    • دوره 11, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل تأثیر علامت‌دهی بر جذابیت سازمان برای متقاضی؛ تبیین نقش نگرش و هویت‌یابی متقاضی

    (ندگان)پدیدآور
    ابراهیمی, الهامنجاتی کریم آباد, النازشجاع, علی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نظریه علامت‌دهی (سیگنالینگ) که منشأ اقتصادی دارد، به بررسی عدم تقارن اطلاعات بین دو طرف می‌پردازد و به علائم ارسال‌شده برای تعدیل این اطلاعات نامتقارن اشاره می‌کند. این مفهوم، اخیراً وارد ادبیات مدیریت منابع انسانی شده و در بحث جذب و استخدام از آن بهره گرفته می‌شود. هدف پژوهش حاضر، استفاده از این مفهوم در ایجاد جذابیت سازمان برای کارجویان است. بدین‌منظور، تأثیر متغیر علامت‌دهی (متشکل از دو بعد علائم سطح فردی و علائم سطح سازمانی) بر نگرش متقاضی نسبت به سازمان به‌عنوان متغیر میانجی و تأثیر آن بر جذابیت سازمان بررسی شد. نقش تعدیلگر هویت‌یابی در رابطه میان علامت‌دهی و نگرش متقاضی نسبت به سازمان نیز تبیین شد. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ هدف شامل تمامی کارجویان شرکت‌کننده در نمایشگاه کار سال 1397 بودند. روش تحلیل داده‌ها، مدل‎سازی معادلات ساختاری ﺑﺎ روﻳﻜﺮد حداقل ﻣﺮﺑﻌﺎت ﺟﺰﺋﻲ و نرم‎افزار Smart PLS2.6 بود. نتایج آزمون فرضیه‌های پژوهش نشان داد، علائم سطح فردی و علائم سطح سازمانی تأثیر معنی‌داری بر نگرش متقاضیان به سازمان دارند. تأثیر نگرش متقاضیان به سازمان بر جذابیت سازمان برای آنان نیز تأیید شد. نقش تعدیل‌گری هویت‌یابی سازمانی در رابطه میان علائم سطح سازمانی و نگرش کارجویان به سازمان تأیید شد، اما این متغیر، تعدیل‌گرِ معنی‌داری در رابطه میان علائم سطح فردی و نگرش متقاضیان به سازمان نبود.
    کلید واژگان
    نظریه علامت‌دهی
    هویت‌یابی سازمانی
    نگرش کارجویان
    جذابیت سازمان

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2020-01-21
    1398-11-01
    ناشر
    دانشگاه جامع امام حسین (ع)
    Imam Hussein University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار پژوهشکده اقتصاد و مدیریت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران
    کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
    کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران

    شاپا
    8254-8002
    2645-5072
    URI
    https://hrmj.ihu.ac.ir/article_204933.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/359349

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب