الگوی مفهومی مدیریت عملکرد در سازمانهای مأموریتمحور
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تغییر و تحولات سریع و توسعهی روزافزون ارتباطات و همچنین تحولات شگرف دانش مدیریت، وجود نظام ارزیابی عملکرد سازمانی اثربخش را برای سازمانها اجتنابناپذیر نموده است. مدلهای مختلف و متنوعی برای ارزیابی عملکرد سازمانی از سوی اندیشمندان این حوزه ارایه گردیده است که سازمانها متناسب با نوع سازمان، مأموریت، ساختار، نیروی انسانی خود از آن استفاده مینمایند، لذا سازمانهای مأموریتمحور نیز از این امر مستثنا نبوده و همه سازمانها نیاز به الگویی برای ارزیابی عملکرد خود دارند.
بنابراین، سؤال اساسی این است که الگوی مناسب ارزیابی عملکرد سازمانی که بتواند چارچوب مناسبی برای تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف سازمان در رابطه با عملکرد آنها ارایه نماید و بستر بهبود عملکرد سازمانی را فراهم آورد، کدام است؟
بررسیهای انجام شده، نشان میدهد که مدلهای ارزیابی متوازن (BSC) و تعالی سازمانی (EFQM) ـ در صورت تلفیق ـ میتوانند چارچوب مناسبی را برای ارزیابی عملکرد فراهم نمایند؛ زیرا این دو مدل، صرفنظر از شباهتهای مهمی که دارند، دارای منشأ متفاوتی میباشند و میتوانند همپوشانی مناسبی را ایجاد نمایند. لذا، چارچوب مفهومیِ ارایهشده در این مقاله، جهت ارزیابی و مدیریت عملکرد سازمانی مبتنی بر تلفیق این دو مدل میباشد
کلید واژگان
: ارزیابی عملکردمدیریت عملکرد
روش ارزیابی متوازن (BSC)
مدل تعالی سازمانی (EFQM)
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2009-03-211388-01-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین (ع)Imam Hussein University
شاپا
8254-80022645-5072



