نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامینی فر, الههfa_IR
dc.contributor.authorصالح پور, بهرامfa_IR
dc.contributor.authorباقری, نیرهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T09:15:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T09:15:04Z
dc.date.available1399-07-09T09:15:04Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T09:15:04Z
dc.date.issued2011-02-20en_US
dc.date.issued1389-12-01fa_IR
dc.date.submitted2011-06-02en_US
dc.date.submitted1390-03-12fa_IR
dc.identifier.citationامینی فر, الهه, صالح پور, بهرام, باقری, نیره. (1389). ساخت آزمون معتبر و پایای تفکرهندسی براساس سه سطح اول نظریه ون‌هیلی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 1(4), 1-16.fa_IR
dc.identifier.issn2252-004X
dc.identifier.issn2476-6240
dc.identifier.urihttp://jem.atu.ac.ir/article_2668.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357892
dc.description.abstractهندسه یکی از مهم‌ترین شاخه‌های ریاضی است که با استدلال و تفکر دانش‌آموزان در ارتباط می‌باشد. براساس نظریه ون‌هیلی یک دانش‌آموز برای دستیابی به استدلال موفق در هندسه بایستی پنج سطح متوالی و سلسله مراتبی مجزای تفکرهندسی را طی کند. تفکرهندسی شامل حل مسئله و دست‌کاری تصاویر فضایی است. هدف تحقیق حاضر ساخت آزمونی پایا و معتبر جهت اندازه‌گیری سطح تفکرهندسی دانش‌آموزان براساس نظریه ون‌هیلی است. روش پژوهش پیمایشی بوده و ابزار این پژوهش با توجه به مطالعه ادبیات پیشین و تحقیقات انجام شده، تهیه گردید. این ابزار، آزمونی مشتمل بر 21 سؤال براساس نظریه ون‌هیلی است که سطح تفکر هندسی دانش‌آموزان را مشخص می‌کند. مفاهیم هندسی دخیل در ساخت این آزمون شامل زاویه، مثلث، مربع، مستطیل، لوزی، متوازی‌الاضلاع، ذوزنقه و دایره هستند. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پایه‌های چهارم و پنجم مقطع ابتدایی و دانش‌آموزان سه پایه مقطع راهنمائی شهر تهران است. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 507 نفر از دانش‌آموزان شامل 162 نفر پایه چهارم، 174 نفر پایه پنجم، 85 نفر پایه ششم، 47 نفر پایه هفتم و 39 نفر پایه هشتم در شهر تهران انتخاب و آزمون روی آن‌ها اجرا شد. روش‌های به‌کار رفته شامل اعتبار محتوایی و سازه (تحلیل عاملی)، تحلیل گویه‌ها شامل ضریب دشواری، ضریب تمیز و مقدار آلفای کرونباخ برای هماهنگی درونی سؤالات است. پنج عامل به کمک تحلیل عاملی شناسایی شد که عبارتند از: ویژگی اشکال از بُعد زاویه؛ چرخش؛ ویژگی اشکال از بُعد زاویه‌ قائمه؛ ویژگی اشکال و زوایا؛ و ارتباط اشکال با یکدیگر.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه اندازه گیری تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly of Educational Measurementen_US
dc.subjectواژگان کلیدی: نظریه ون‌هیلیfa_IR
dc.subjectسطوح تفکرهندسیfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزان ابتدایی و راهنماییfa_IR
dc.titleساخت آزمون معتبر و پایای تفکرهندسی براساس سه سطح اول نظریه ون‌هیلیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.department- عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییfa_IR
dc.contributor.department- دانشجوی کارشناسی‌ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue4
dc.citation.spage1
dc.citation.epage16


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد