طراحی و ارزشیابی مدل شایستگیهای حرفهای راهبری و توسعه آموزش الکترونیکی ضمن خدمت کارکنان در دستگاه های اجرایی
(ندگان)پدیدآور
رمضانی اردی, عمرانزارعی زوارکی, اسماعیلمحمد رضا, نیلیعلی آبادی, خدیجهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در عصر جدید و فناوری های یادگیری پیشرفته که در آن دانش در میان شبکهای از افراد و فناوری توزیع شده اتفاق میافتد، دست اندرکاران و متولیان آموزش و یادگیری در سازمان ها برای انجام وظایف مرتبط با آموزش الکترونیکی و حل نوآورانه مسائل مربوطه نیازمند برخورداری از مجموعه ای از صلاحیت ها و شایستگیهای حرفهای همانند سایر مشاغل هستند. هدف پژوهش حاضر تدوین شایستگیهای حرفهای لازم برای راهبری و توسعه آموزش الکترونیکی ضمن خدمت در دستگاه های اجرایی است. در این بررسی از طرح پژوهشی آمیخته اکتشافی به منظور تبیین جنبه های اصلی موضوع مورد نظر استفاده شده است. در بخش کیفی این مطالعه افزون بر بررسی ادبیات موضوع و کتابخانه ای و اسناد علمی، با 10 نفر از خبرگان موضوع مصاحبه هایی برای گردآوری داده های لازم انجام گرفت و در بخش کمّی نیز داده های موردنظر با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته از 20 نفر از خبرگان و صاحبنظران که همگی بصورت هدفمند انتخاب شده بودند گردآوری شد. رویکرد تدوین شایستگیهای موردنیاز برای راهبری و توسعه آموزش الکترونیکی، پیمایش از خبرگان و متخصصان موضوعی بوده است. در این مقاله مدل شایستگیهای حرفهای موردنیاز متولیان راهبری و توسعه آموزش الکترونیکی در دستگاههای اجرایی که شامل شایستگیهای طراحی آموزشی، شایستگیهای مدیریت طراحی آموزشی و شایستگیهای چندرسانه ای به عنوان مؤلفه های اصلی برای راهبری و توسعه آموزش الکترونیکی، به همراه گویه ها و گزاره های عملکردی به عنوان نتیجه پژوهش بدست آمد و به روش آماری، اعتباریابی درونی شد.
کلید واژگان
"ارزشیابی شایستگی""مدل شایستگی"
"طراحی آموزشی"
"آموزش الکترونیکی"
"مهارتهای چندرسانهای"
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراندانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
شاپا
2252-004X2476-6240




