بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه
(ندگان)پدیدآور
شیخ الاسلامی, علیخاکدال, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه در نمونهای از دانشآموزان ایرانی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مدارس دورهی متوسطهی دوّم شهر پارسآباد (استان اردبیل) در سالتحصیلی 1396 تشکیل میدادند، که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 348 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت، پرسشنامهی 332 دانشآموز قابل تحلیل بود. برای جمعآوری دادهها از فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه (2016) و فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه ( 2014) استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، علاوه بر عامل کلّی تعلّق به مدرسه، دو عامل پذیرش مدرسه و طرد مدرسه را برای مقیاس تعلّق به مدرسه تایید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه نشان داد که بین نمرهی دانشآموزان در خردهمقیاسهای فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه با دو خردهمقیاس فرم کوتاه مقیاس بهزیستی ذهنی نوجوانان در مدرسه همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همسانی درونی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه و با ضرایب همبستگی 73/0 تا 77/0 مورد تایید قرار گرفت. پایایی بازآزمایی فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه براساس نتایج دو بار اجرای آزمون محاسبه و با ضرایب همبستگی 67/0 تا 76/0 برای نمرهی کل و خردهمقیاسهای آن، مورد تایید قرار گرفت. بنابراین، میتوان گفت که فرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه برای سنجش این سازه در نمونههای دانشآموزان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.
کلید واژگان
ویژگیهای روانسنجیفرم کوتاه مقیاس تعلّق به مدرسه
پذیرش مدرسه
طرد مدرسه
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2018-10-231397-08-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلیدانشگاه محقق اردبیلی
شاپا
2252-004X2476-6240




