• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 8, شماره 32
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 8, شماره 32
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    انطباق یابی و ساختار عاملی پرسشنامه ارزش گزینی در رویکرد درمانی پذیرش و تعهد

    (ندگان)پدیدآور
    امیدی, عبداللهاردستانی, سعیدحسن آبادی, حمیدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    748.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    درمان پذیرش و تعهد (ACT) در تلاش است تا زندگی ارزش‌مدار را تسهیل کند؛ هرچندکه، مقیاس‌ معتبری در زبان فارسی برای سنجش این سازه وجود ندارد. آیتم‌های پرسشنامه‌ی ارزش‌گزینی (VQ) که از متون ACT گرفته شده‌اند و در زبان انگلیسی به خوبی اعتباریابی شده‌اند، در این مطالعه پس از ترجمه‌ و بررسی روایی صوری توسط متخصصین ACT به عنوان ابزار پژوهش بکار گرفته شد. تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی برای بررسی ساختار دو عاملی شامل پیشرفت (در زندگی ارزش‌مدار) و انسداد (برای ارزش‌مداری زندگی) در دانشجویان (502=N) با زیرنمونه‌های300=N برای تحلیل عاملی اکتشافی و 202=N برای تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد دو عامل با مجموع 17/54 واریانس کل را تبیین می‌کنند. در تحلیل عاملی تاییدی نیز از شاخص‌های CIMIN/df، NFI، CFI، RMSEA به عنوان شاخص‌های برازش استفاده شد که پس از اعمال شاخص‌های اصلاح به ترتیب 93/1، 06/0، 95/0، 90/0 و 87/0 بدست آمد؛ با توجه به آن مدل پیشنهادی با مدل اولیه‌ی حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی مطابقت داشت. همچنین در بررسی اعتبار همسانی درونی پرسشنامه مقدار آلفای کرونباخ برای مقیاس پیشرفت 79/0=α و برای مقیاس انسداد 77/0=α بدست آمد که نشان‌دهنده اعتبار مناسب مقیاس‌ها است. پرسشنامه ارزش‌گزینی به عنوان جایگزین ابزارهای نشانه‌محور امکان ارزیابی سریع، معتبر و قابل اتکایی را به پژوهشگران و درمانگران می‌دهد.
    کلید واژگان
    اعتبار؛ پرسشنامه ارزش گزینی؛ تحلیل عاملی
    روایی؛ درمان پذیرش و تعهد

    شماره نشریه
    32
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
    دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
    استادیار گروه آموزشی روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

    شاپا
    2252-004X
    2476-6240
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jem.2019.31526.1731
    http://jem.atu.ac.ir/article_9493.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357829

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب