• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 8, شماره 31
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 8, شماره 31
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اعتبارسنجی پرسشنامه سواد یادگیری مادام‌العمر در دبیران دوره دوم متوسطه

    (ندگان)پدیدآور
    اکبری, نرگسآیتی, محسنزارع مقدم, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    660.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یادگیری مادام‌العمر شرط اساسی برای توسعه جوامع و سازمان‌هاست. یادگیری مادام‌العمر یکی از مهم‌ترین توانمندی‌هایی است که در جامعه اطلاعاتی امروز موردنیاز است و به‌عنوان هدف یادگیری در آموزش، جامعه و دولت موردتوجه قرار می‌گیرد. نظام آموزشی به‌عنوان تأمین‌کننده اولین و مهم‌ترین عامل توسعه، یعنی نیروی انسانی، خود نیازمند برخورداری از یادگیرندگان مادام‌العمر است. در اختیار داشتن ابزار روا و پایا برای سنجش سواد یادگیری مادام‌العمر گامی مهم برای طرح‌ریزی پژوهش‌های مرتبط است؛ ازآنجاکه ابزاری برای سنجش سواد یادگیری مادام‌العمر در ایران وجود ندارد، هدف این پژوهش اعتباریابی نسخه ایرانی پرسشنامه 49 گویه‌های سواد یادگیری مادام‌العمر لی و تسای است. به‌منظور تعیین روایی صوری و محتوایی، پرسشنامه ترجمه و به شش نفر از اعضای هیئت‌علمی در رشته علوم تربیتی مرتبط ارائه و پس از اعمال اصلاحات مورد تأیید قرار گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع کاربردی پیمایشی است، جامعه آماری برای این پژوهش کلیه معلمان دوره متوسطه دوم شهر بیرجند با حجم کل 500 نفر است که 300 نفر به‌عنوان نمونه به‌صورت خوشه‌ای انتخاب شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان‌دهنده‌ی این است که الگوی هشت عاملی برازش قابل قبولی با داده‌ها دارد (53/1- X2/DF، 964/0- CFI، 967/0- NFI، 06/0- RMSEA). همچنین ضرایب آلفای کرونباخ مؤلفه‌ها بین 78/0 تا 93/0 بود و روایی همگرا که نشان‌دهنده این است که پرسشنامه از پایایی و روایی همگرای قابل قبولی برخوردار است. بر اساس این نتایج می‌توان گفت که پرسشنامه سواد یادگیری مادام‌العمر ابزاری مناسب برای پژوهش‌های ایرانی می‌باشد.
    کلید واژگان
    سواد یادگیری مادام‌العمر
    اعتبارسنجی ابزار
    دبیران متوسطه

    شماره نشریه
    31
    تاریخ نشر
    2018-04-21
    1397-02-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجند
    دانشیار برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند
    دانشجو دکترای برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

    شاپا
    2252-004X
    2476-6240
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jem.2018.31830.1741
    http://jem.atu.ac.ir/article_8993.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357824

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب