ویژگیهای روانسنجی مقیاس فراشناخت بازیهای آنلاین
(ندگان)پدیدآور
دروگر, الههفتحی آشتیانی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اعتیاد به بازیهای آنلاین در حال تبدیل شدن به یک نگرانی اجتماعی در جوامع است بنابراین وجود ابزاری که بتواند فراشناختهای مرتبط به بازیهای آنلاین را مورد سنجش قرار دهد ضروری مینماید. هدف از این پژوهش تعیین ویژگیهای روانسنجی مقیاس فراشناخت بازیهای آنلاین (MOG) است. مقیاس بر روی 251 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد که به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند، به همراه پرسشنامه اعتیاد به اینترنت و مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی اجرا شد. برای بررسی اعتبار این مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی آن، از روش تحلیل عاملی تاییدی و رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد. تحلیل عامل تاییدی وجود سه عامل اصلی شامل فراشناخت منفی راجع به غیرقابلکنترل بودن بازیهای آنلاین، فراشناخت منفی راجع به خطرات بازی آنلاین و فراشناخت مثبت راجع به سودمندی بازیهای آنلاین را مورد تأیید قرارداد. ضریب آلفای کرونباخ برای فراشناخت مثبت. 89/0 و برای فراشناخت منفی راجع به غیرقابلکنترل بودن بازی آنلاین 84/0 و برای فراشناخت منفی مربوط به خطرات بازیهای آنلاین 77/0 و برای کل آزمون 85/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل سه عاملی برای این پرسشنامه از برازش قابل قبولی برخوردار است. همچنین تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که مقیاس بازیهای آنلاین از روایی پیشبین قابل قبول برای پیشبینی نمره اعتیاد به اینترنت برخوردار است.
کلید واژگان
فراشناخت مثبتفراشناخت منفی
غیرقابلکنترل بودن
خطرناک بودن
بازیهای آنلاین
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجویی دکتری روانشناسی بالینیمرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)
شاپا
2252-004X2476-6240




