تحلیل روانسنجی نسخة کوتاه پرسشنامة هیجانهای پیشرفت در دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
عبداله پور, محمد آزاددرتاج, فریبرزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل روانسنجی نسخة کوتاه پرسشنامه هیجانات پیشرفت (AEQ-SV) در گروهی از دانشجویان انجام شد. در مطالعه حاضر 317دانشجوی کارشناسی (141 پسر و 176 دختر) به نسخة کوتاه پرسشنامة هیجانات پیشرفت، نسخة تجدید نظر شدة پرسشنامه ارزیابی استرس (رویلی، رویسیچ، جاریکا و واگن، 2005)، نسخة تجدید نظر شدة پرسشنامه هدف پیشرفت ( الیوت و مورایاما، 2008) پاسخ دادند. به منظور توسعة نسخة کوتاه پرسشنامة هیجانات پیشرفت با انتخاب یک رویکرد جزئینگر از دو روش تحلیل آماری مبتنی بر گویه ها مانند دستور «آلفا پس از حذف ماده» و «همبستگی هر گویه با نمرة کلی مقیاس» استفاده شد. سپس به منظور تعیین روایی عاملی AEQ-SV از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و در نهایت به منظور آزمون روایی سازة AEQ-SV، ضرایب هبستگی بین مقیاسهای هیجانات پیشرفت با فرایندهای ارزیابی شناختی و جهتگیریهای هدف پیشرفت، گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی AEQ-SV همسو با نسخة جامع AEQ با تاکید مجدد بر تفکیک مقیاسهای هیجانات مثبت (لذت، امید، غرور، آرمیدگی) و منفی (خشم، اضطراب، شرم، نامیدی و خستگی) برای اندازهگیری تجارب هیجانی مختلف در انواع موقعیتهای تحصیلی مانند کلاس درس، یادگیری و امتحان به طور تجربی، از روایی درونی AEQ-SV حمایت کرد. همچنین الگوی پرکندگی مشترک بین هیجانات پیشرفت در موقعیتهای تحصیلی مختلف با ارزیابیهای مبتنی بر تهدید و چالش محور و با جهت گیری های هدف پیشرفت فراگیران، شواهد مضاعفی را در دفاع از روایی سازة AEQ-SV فراهم آورد. ضرایب همسانی درونی مقیاسهای چندگانه در موقعیتهای تحصیلی مختلف بین 74/0 تا 87/0 به دست آمد.
کلید واژگان
تحلیل عاملی تاییدینسخة کوتاه پرسشنامة هیجانات پیشرفت
روایی سازه
پایایی
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامیهیات علمی
شاپا
2252-004X2476-6240




