شاخصهای روانسنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی
(ندگان)پدیدآور
رمضانی, ملیحهخامسان, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده ابزارهای اندکی برای سنجش درگیری تحصیلی، به عنوان یکی از سازههای مهم در یادگیری و موفقیت در تحصیل، وجود دارد و هیچکدام مؤلفهی درگیری عاملی را مورد سنجش قرار نمیدهند. هدف پژوهش حاضر، ارائهی شاخصهای روانسنجی پرسشنامهی درگیری تحصیلی ریو (2013) برای استفاده در ایران میباشد. پرسشنامه روی 224 دانشآموز (127 دختر و 97 پسر) مقطع متوسطه شهر بیرجند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به طور تصادفی انتخاب شدند اجرا و شاخصهای روانسنجی با استفاده از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی محاسبه شد. یافتهها نشان داد که پرسشنامه از پایایی مطلوبی (92/0) برخودار است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد ساختار پرسشنامه، برازش قابل قبولی بادادهها دارد و کلیهی شاخصهای نیکویی برازش الگوی چهار عاملی زیربنای پرسشنامه را تأیید کرد. این عوامل مطابق با پژوهش اصلی، عاملهای درگیری عاملی، رفتاری، عاطفی و شناختی نام گرفتند. این نتایج نشان میدهند که پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو با معرفی درگیری عاملی میتواند به عنوان ابزاری مناسب برای سنجش سازهی درگیری تحصیلی در ایران به کار رود.
کلید واژگان
درگیری تحصیلیدرگیری عاملی
درگیری رفتاری
درگیری عاطفی
درگیری شناختی
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2017-10-231396-08-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه بیرجنداستاد دانشگاه بیرجند
شاپا
2252-004X2476-6240
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
ساخت و اعتباریابی مقیاس درگیری در امور تحصیلی
پدیدآور نامشخص (دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی, 2013-02-19)درگیری دانش آموزان در امور تحصیلی، محور تلاش های اصلاحی مدارس برای بهبود آموزش محسوب می شود. بنابراین، شناخت این سازه از اهمیت زیادی برخوردار است. بر این اساس، این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس درگیری در امور ...
-
تعیین سهم مؤلفههای ادراکمحیط کلاس درس در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران
ابوالمعالی, خدیجه؛ هاشمیان, کیانوش؛ اناری, فهیمه (دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University, 2012-08-22)چکیده هدف پژوهش حاضر پیشبینی درگیریتحصیلی (تلاش/ بعد رفتاری)، ارزشتکلیف/بعد عاطفی)، (راهبردهای شناختی و فراشناختی/بعد شناختی) دانشآموزان بر اساس مولفههای ادراکات محیطی کلاس درسی (علاقه، چالش، لذت و انتخاب ) است.روش ...
-
تبیین اثرات استفاده زبان آموزان از شبکه های اجتماعی مجازی بر درگیری تحصیلی آنان با رویکرد PLS
زمانی, فخری؛ طالبی, بهنام (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University, 2021-12-22)پیشینه و اهداف: کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس از نمادهای هوشمندسازی کلاسهای درس است که با ظهور شبکههای اجتماعی مجازی نمود بیشتری پیدا کرده و با شیوع بیماری کووید 19، فراگیر شده است. یکی از پیامدهای عمده این ...




