• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 7, شماره 28
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 7, شماره 28
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    کاربرد مدل دو عاملی چندبعدی نظریه سوال-پاسخ جهت تحلیل بعدیت و کارکرد افتراقی سوال، سوالات مبتنی بر متن

    (ندگان)پدیدآور
    احمدی ده قطب الدینی, محمدخدایی, ابراهیمفرزاد, ولی الهمقدم زاده, علیکبیری, مسعود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    491.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این مطالعه با هدف بررسی بعدیت و کارکرد افتراقی سوال آزمون‌‌ مبتنی بر متن پرلز 2011 ایران انجام گرفت. جهت تحلیل بعدیت از مدل‌های پاسخ مدرج شده و دو عاملی نظریه سوال-پاسخ با روش برآورد اطلاعات کامل بیشینه درست نمایی و جهت بررسی کارکرد افتراقی سوال از مدل دو عاملی چند گروهی کای و همکاران (2011) استفاده شد. نتایج بررسی بعدیت نشان داد مدل دو عاملی نسبت به مدل پاسخ مدرج شده برازش بهتری با داده‌ها هم در کل نمونه ایرانی و هم در گروه پسران و دختران دارد. نتایج واریانس اثر متن‌ نشان داد اثر عوامل ثانوی بر عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در دو متن مرتبط با درک مطلب ادبی موجب بعدیت در متن‌های پرلز ایران شده‌ است. نتایج نشان داد بین متوسط عملکرد دانش‌آموزان پسر و دختر در صفت نهفته کلی درک مطلب تفاوت معناداری وجود ندارد اما در سه متن ادبی و سه متن اطلاعاتی بین متوسط کارآمدی خواندن پسران و دختران تفاوت معناداری به نفع دختران وجود دارد . نتایج کارکرد افتراقی سوالات بر مبنای مدل دو عاملی نیز نشان داد بیشتر سوالات دارای کارکرد افتراقی یکپارچه و غیر یکپارچه هستند و پسران بیشتر در سوالات چندگزینه‌ای و دختران بیشتر در سوالات پاسخ‌ساز عملکرد بهتری دارند. به طور کلی نتایج نشان داد در متن‌های پرلز 2011 ایران صفات مرتبط با دو متن درک مطلب ادبی در بین دانش‌آموزان پسر و دختر ایرانی به گونه متفاوتی ادراک می‌شوند و این دو متن در بین دختران وابستگی مکانی سوال بیشتری نسبت به پسران دارند. همچنین نتایج حاکی از تفاوت عملکرد دانش‌آموزان پسر و دختر ایرانی در سوالات آزمون شکل آمیخته پرلز است.
    کلید واژگان
    مدل پاسخ مدرج شده
    مدل دو عاملی چندبعدی نظریه پاسخ-سوال
    بعدیت
    کارکرد افتراقی سوال
    آزمون‌های مبتنی بر آزمونچه

    شماره نشریه
    28
    تاریخ نشر
    2017-07-23
    1396-05-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    گروه آموزشی روان شناسی
    دانشگاه تهران
    استاد دانشگاه خوارزمی
    دانشگاه تهران
    مرکز ملی مطالعات بین المللی پرلزو تیمز

    شاپا
    2252-004X
    2476-6240
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jem.2017.22168.1541
    http://jem.atu.ac.ir/article_8047.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357793

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب