تحلیل عاملی تأییدی مقیاس شناسایی دانش آموزان بااستعداد
(ندگان)پدیدآور
آیتی, محسناسدی یونسی, محمدرضاآزادگان, عمیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف تحلیل عاملی تأییدی مقیاس شناسایی دانشآموزان بااستعداد انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 3050 نفر بود که 401 دانشآموز به روش خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان داد که گویههای انتخاب شده، ساختارهای عاملی مناسبی جهت اندازهگیری ابعاد مورد مطالعه فراهم کرد و تمام مؤلفههای آن مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی روایی ملاکی مقیاس شناسایی دانشآموزان بااستعداد از آزمون هوشی ریون، پرسشنامه خلاقیت عابدی و مقیاسدرجهبندی عملکرد تحصیلی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مؤلفههای مختلف مقیاس شناسایی دانشآموزان بااستعداد با هوش و عملکرد تحصیلی همبستگی معنادار بالایی وجود دارد علاوه براین یافتهها نشان داد که بین خرده مقیاسهای ورزشی و هنری، با خلاقیت ارتباط معنادار وجود دارد و در سایر خرده مقیاسها، ارتباط معناداری با خلاقیت مشاهده نمیشود. برای سنجش پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که این مقیاس دارای پایایی خوبی میباشد. بهطورکلی براساس نتایج به دست آمده از این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مقیاس شناسایی دانشآموزان بااستعداد از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و میتوان آن را برای شناسایی دانشآموزان بااستعداد مورد استفاده قرار داد.
کلید واژگان
"مقیاس استعداد""دانش آموزان"
"هوش"
"عملکرد تحصیلی"
"خلاقیت"
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشیار برنامه ‏ریزی درسی دانشگاه بیرجنداستادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه بیرجند
کارمند آموزش و پرورش
شاپا
2252-004X2476-6240




