• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 7, شماره 27
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 7, شماره 27
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل عاملی تأییدی مقیاس شناسایی دانش‏ آموزان بااستعداد

    (ندگان)پدیدآور
    آیتی, محسناسدی یونسی, محمدرضاآزادگان, عمید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    506.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف تحلیل عاملی تأییدی مقیاس شناسایی دانش‏آموزان بااستعداد انجام شده است. جامعه آماری شامل دانش‏آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 3050 نفر بود که 401 دانش‏آموز به روش خوشه‏ای چند مرحله‏ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان داد که گویه‏های انتخاب شده، ساختارهای عاملی مناسبی جهت اندازه‏گیری ابعاد مورد مطالعه فراهم کرد و تمام مؤلفه‏های آن مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی روایی ملاکی مقیاس شناسایی دانش‏آموزان بااستعداد از آزمون هوشی ریون، پرسشنامه خلاقیت عابدی و مقیاس‏درجه‏بندی عملکرد تحصیلی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مؤلفه‏های مختلف مقیاس شناسایی دانش‏آموزان بااستعداد با هوش و عملکرد تحصیلی همبستگی معنادار بالایی وجود دارد علاوه براین یافته‏ها نشان داد که بین خرده مقیاس‏های ورزشی و هنری، با خلاقیت ارتباط معنادار وجود دارد و در سایر خرده مقیاس‏ها، ارتباط معناداری با خلاقیت مشاهده نمی‏شود. برای سنجش پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که این مقیاس دارای پایایی خوبی می‏باشد. به‏طور‏کلی براساس نتایج به دست آمده از این پژوهش می‏توان نتیجه گرفت که مقیاس شناسایی دانش‏آموزان بااستعداد از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و می‏توان آن را برای شناسایی دانش‏آموزان بااستعداد مورد استفاده قرار داد.
    کلید واژگان
    "مقیاس استعداد"
    "دانش آموزان"
    "هوش"
    "عملکرد تحصیلی"
    "خلاقیت"

    شماره نشریه
    27
    تاریخ نشر
    2017-03-21
    1396-01-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار برنامه ‏ریزی درسی دانشگاه بیرجند
    استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه بیرجند
    کارمند آموزش و پرورش

    شاپا
    2252-004X
    2476-6240
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jem.2017.11184.1325
    http://jem.atu.ac.ir/article_7949.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357788

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب