ویژگیهای روانسنجی مقیاس سازگاری هیجانی در دانشجویان ایرانی
(ندگان)پدیدآور
شکری, امیدسنایی پور, محمد حسینرویایی, زهراقره تپه ای, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی مقیاس سازگاری هیجانی (EAM؛ رابیو، آگادا، هانتنگاس و هرناندز، 2007) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: در مطالعه همبستگی حاضر 324 دانشجوی کارشناسی (130 پسر و 194 دختر) به EAM، مقیاس واکنشپذیری نسبت به استرس ادراک شده (PSRS؛ شولتز، ییم، زوکالا، جانسن و شولتز، 2011) و نسخة تجدید نظر شدة دوم نیمرخ سبک زندگی ارتقا دهندة سلامت (HPLP-II؛ والکر، اسچریست و چندر، 1995) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی سازة EAM از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی EAMاز ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی سازة EAM، ضریب همبستگی بین ابعاد سازگاری هیجانی با زیرمقیاسهای واکنشپذیری نسبت به استرس ادراک شده و نیمرخ سبک زندگی ارتقا دهندة سلامت گزارش شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی EAM نشان داد که در نمونة دانشجویان ایرانی ساختار دوبعدی EAM شامل عامل فقدان نظمبخشی انگیختگیهای هیجانی و فیزیولوژیک و عامل نامیدی و تفکر آرزومندانه، با دادهها برازش مطلوبی داشت. همچنین، نتایج مربوط به همبستگی بین ابعاد سازگاری هیجانی با زیرمقیاسهای واکنشپذیری نسبت به استرس ادراک شده و نیمرخ سبک زندگی ارتقا دهندة سلامت، به طور تجربی از روایی سازة EAM حمایت کرد. در نهایت، مقادیر ضرایب همسانی درونی عامل کلی و زیرمقیاسهای EAM بین 84/0 تا 91/0 به دست آمد. نتیجه گیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که EAM برای سنجش مفهوم سازگاری هیجانی در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است.
کلید واژگان
مقیاس سازگاری هیجانیروایی سازه
تحلیل عاملی تاییدی
واکنشپذیری نسبت به استرس ادراک شده
رفتارهای سبک زندگی سالم
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتیدانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
2252-004X2476-6240




