نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفلسفی نژاد, محمد رضاfa_IR
dc.contributor.authorفرخی, نور علیfa_IR
dc.contributor.authorبهرامی, لیلاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T09:14:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T09:14:35Z
dc.date.available1399-07-09T09:14:35Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T09:14:35Z
dc.date.issued2016-03-20en_US
dc.date.issued1395-01-01fa_IR
dc.date.submitted2016-03-24en_US
dc.date.submitted1395-01-05fa_IR
dc.identifier.citationفلسفی نژاد, محمد رضا, فرخی, نور علی, بهرامی, لیلا. (1395). ویژگی های روان سنجی امتحانات نهایی سال سوم متوسطه و قابلیت آن ها در گزینش داوطلبان ورود به دوره های کارشناسی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 6(23), 45-76. doi: 10.22054/jem.2017.6387.1196fa_IR
dc.identifier.issn2252-004X
dc.identifier.issn2476-6240
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/jem.2017.6387.1196
dc.identifier.urihttp://jem.atu.ac.ir/article_7540.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357737
dc.description.abstractزمینه: امتحانات نهایی مقطع متوسطه یکی از سرنوشت ساز ترین ابزار های سنجش علمی دانش آموزان است. با توجه به اهمیت این امتحانات، انجام تحقیقات نظام مند در مورد کیفیت و قابلیت سوالات آن ها در تفکیک داوطلبان لازم و ضروری است. هدف: هدف از تحقیق حاضر تعیین ویژگی های روان سنجی و قابلیت سوالات امتحانات نهایی رشته ی تجربی در دو درس زیست شناسی و ادبیات فارسی در گزینش داوطلبان ورود به دوره های کارشناسی بود. روش: جامعه آماری، تمام سوالات امتحانات نهایی رشته ی علوم تجربی سال سوم مقطع متوسطه در خرداد ماه 1390 بوده است که برای تعیین ویژگی های روان سنجی آن ها از عملکرد 600 دانش آموز ناحیه یک شهرستان خرم آباد در دو درس مذکور که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، استفاده شد. یافته ها: ضریب اعتبار آزمون های زیست شناسی و ادبیات فارسی با استفاده از آلفای کرونباخ (97/0، 96/0) تعیین گردید. بر اساس CTT، میانگین ضرایب دشواری و تمیز سوالات در آزمون های ادبیات فارسی (65/0 و 57/0) و زیست شناسی (50/0 و 65/0) به دست آمد. در تحلیل IRT؛ مدل دو پارامتری برازش بیشتری با داده ها نشان داد. همچنین، میانگین دشواری و قدرت تشخیص سوالات در مدل های IRT در دروس ادبیات فارسی (69/0- ، 03/1) و زیست شناسی (09/0- ، 96/0) به دست آمد. بیشترین میزان آگاهی دهندگی دو آزمون ادبیات فارسی و زیست شناسی، به ترتیب متعلق به سطوح توانایی (7/0- ،1/0) است و میزان توافق CTT و IRT از نظر قدرت تشخیص در هر دو درس، به ترتیب (36/98% ، 59/93%) بود. بحث و نتیجه گیری: با توجه به خطیر بودن تصمیمات مبتنی بر آزمون های سرنوشت ساز، تلویحات استفاده از امتحانات نهایی در گزینش داوطلبان مورد بحث قرار گرفت.fa_IR
dc.format.extent1204
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه اندازه گیری تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly of Educational Measurementen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/jem.2017.6387.1196
dc.subjectامتحانات نهاییfa_IR
dc.subjectپارامتر تشخیصfa_IR
dc.subjectپارامتر دشواریfa_IR
dc.subjectنظریه پرسش پاسخfa_IR
dc.subjectنظریه کلاسیک آزمونfa_IR
dc.titleویژگی های روان سنجی امتحانات نهایی سال سوم متوسطه و قابلیت آن ها در گزینش داوطلبان ورود به دوره های کارشناسیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentهیئت علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentهیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.contributor.departmentفارغ التحصیل کارشناسی ارشدfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue23
dc.citation.spage45
dc.citation.epage76


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد