بررسی تحلیل عاملی و ساختاری نگرش به پژوهش و رابطه آن با خود ناتوان سازی و خود اثر بخشی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد
(ندگان)پدیدآور
یوسفی, ناصرشیربگی, ناصرصالحی, صالحنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف عمده پژوهش حاضر تحلیل عاملی تاییدی نگرش به پژوهش و رابطه آن با خود ناتوان سازی و خود اثر بخشی سازی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد ترم آخر دانشگاه کردستان بود. روش: طرح پژوهش از نوع پژوهش همبستگی است. حجم نمونه برای تحلیل عاملی و تاییدی و برای بررسی رابطه نگرش به پژوهش و با خود ناتوان سازی و خود اثر بخشی سازی 400 نفر بود. که از بین کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد که در سال تحصیلی 89-90 مشغول به تحصیل در دانشگاه کردستان بودند به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و مقیاس های نگرش به پژوهش پرسشنامه ملاک خود اثر بخشی و مقیاس الگوهای یادگیری سازگار در پژوهش را تکمیل نمودند و داده ها به روش تحلیل عاملی به شیوه ی چرخش متمایل از نوع آبلیمین مستقیم و تحلیل عامل تائیدی و ضریب همبستگی رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی با تحقیقات پیشین هماهنگ است و با توجه به روایی و پایایی پرسشنامه نگرش به پژوهش از آن می توان در محیط های کارهای پژوهشی کاست و بر میزان خود – اثر بخشی تحقیق افزود.
کلید واژگان
اعتبار یابی پرسشنامه نگرش به پژوهشخودناتوان سازی
خود – اثر بخشی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
هیئت علمی دانشگاه کردستانهیئت علمی دانشگاه کردستان
دانشجوی دانشگاه کردستان
شاپا
2252-004X2476-6240




