• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 1, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 1, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعۀ تغییرناپذیری ساختار عاملی مقیاس نگرش ریاضی فنما- شرمن در دانش‏آموزان دبیرستانی دو زبانه ایرانی

    (ندگان)پدیدآور
    شیریگی, ناصرهمتی, آزاد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.258 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف بررسی تغییرناپذیری ساختار عاملی مقیاس نگرش ریاضی فنما-شرمن، با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی (CFA) انجام گرفته است. بدین منظور از بین جامعۀ دانش‏آموزان پسر دوزبانۀ مقطع اول دبیرستان دو شهر تبریز و سنندج، با روش نمونه‏گیری خوشه‏ای تصادفی، 450  نفر انتخاب شده‏اند. به دلیل اینکه مقیاس 108 سوالی است، احتمال کمی داشت مدل 9 عاملی مقیاس، با داده‏ها برازش داشته باشد، به این علت از روش بسته‏بندی سؤالات (IP) استفاده شده است. البته قبل از فرایند بسته‏بندی سؤالات، برای هر یک از عوامل مقیاس با استفاده از روش آلفای کرانباخ، همسانی درونی بررسی شد، که برای کلیۀ این عوامل ضریب آلفا بیشتر از 91/0 به دست آمد. علاوه‏براین تک­بعدی بودن هر یک از عوامل، که شرط دیگر بسته‏بندی سؤالات بود، از طریق روش تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت 27 بسته سؤال تولید شده و همراه با 9 عامل در آزمون مدل به کاربرده شد. جهت برآورد پارامترها، از ماتریس واریانس-کواریانس و روش برآورد بیشینۀ درست‏نمایی(ML) استفاده شده­است. در نهایت با توجه به شاخص‏های به دست آمده از آزمون برازش مدل: (00/0 =P) 22/82=،84/0= (NFI)، 81/0= (NNFI)، 063/0=(RMSEA)، می‏توان نتیجه گرفت که مدل 9 عاملی نگرش ریاضی فنما – شرمن برازش مطلوبی با داده‏های مورد بررسی داشته است.
    کلید واژگان
    مقیاس نگرش ریاضی فنما-شرمن
    تحلیل عاملی تأییدی
    بسته‏بندی سؤالات
    ساختار عاملی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2010-11-22
    1389-09-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دوره دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی
    عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان

    شاپا
    2252-004X
    2476-6240
    URI
    http://jem.atu.ac.ir/article_2651.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357653

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب