ساخت و هنجاریابی آزمون هوش چندگانه گاردنر
(ندگان)پدیدآور
رضاخانی, سیمین دختنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه:پژوهش بر مبنای نظریه هوش چندگانه گاردنر استواراست که براساس آن می توان روش ها و محتوای مواد آموزشی رادر فرایندیاددهی-یادگیری با نوع وسطح هوشی دانشجویان هماهنگ کرد.هدف:پژوهش حاضر به منظور ساخت و هنجاریابی آزمون هوش چندگانه گاردنر انجام گرفته است.روش: نمونه آماری شامل 811 دانشجو در مقطع کارشناسی رشتههای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در نیم سال دوم سال تحصیلی 90- 1389 است که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای چند مرحلهای انتخاب شده است. ابزار پژوهش براساس نظریه گاردنر و پیشینه پژوهش و در مواردی نیز با استفاده از برخی پرسشنامههای موجود ساخته شد. ضریب اعتبار پرسشنامه با استفاده روش آلفای کرونباخ برای هر یک از انواع هوش بین 663/0 تا 824/0 به دست آمد. روایی سازه پرسشنامه براساس تحلیل مولفه های اصلی با چرخش واریماکس انجام گرفت.یافته ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که 1- پرسشنامه مذکور از روایی و اعتبار قابل قبول برخوردار است.2- آزمون t گروه های مستقل نشان داد که جز در مورد هوش بدنی- جنبشی بین دختران و پسران تفاوت معنیدار وجود ندارد. 3- برای هر یک از انواع هوش گاردنر جدول نرم براساس نمرههای هوشبهر انحرافی (100=M ، 15=sd) برای هر دو جنس محاسبه و تنظیم شد.بحث و نتیجه گیری: با استفاده از این ابزار می توان انواع هوش دانشجویان را شناسایی کرد و این امر میتواند آغازی برای برنامهریزی و تصمیمگیریهای آینده در امر تعلیم و تربیت باشد.
کلید واژگان
هوشهوش چندگانه
گاردنر
اعتبار
روایی
نرم
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، گروه مشاوره، (نویسنده مسوول).شاپا
2252-004X2476-6240




