ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه هیجانهای آموزشی دانشجویان در شرایط موفقیت و شکست
(ندگان)پدیدآور
کوشکی, شیرینبنی جمالی, شکوه الساداتهومن, حیدرعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش در زمینه هیجانهای تحصیلی به علت عدم وجود ابزار مناسب مورد غفلت قرار گرفته است، هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی مدل نظری و ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه هیجانهای آموزشی در دانشجویان ایرانی بود. پکران و دیگران (2005) ابزار خود گزارشی برای اندازهگیری هیجانهای مختلف آموزشی که دانشجویان معمولاً در محیطهای تحصیلی تجربه میکنند، معرفی کردند. این ابزار از مقیاسهای گوناگونی برای اندازهگیری لذت، امیدواری، غرور، خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی در موقعیتهای کلاس، یادگیری و آزمون تشکیل شده است. روش: در این پژوهش ابتدا پرسشنامه به زبان فارسی ترجمه و بعد از مطالعه مقدماتی و رفع اشکالات بر روی 300 دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران اجرا شد. یافته ها: بررسی ویژگیهای روانسنجی اعم از پایایی و روایی و نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد مقیاسهای AEQ به طور قابل قبولی پایا و روا هستند واکثر مقیاسهای پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارند. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش ضمن صحه گذاشتن بر اهمیت هیجانهای مختلف آموزشی، با معرفی این پرسشنامه به عنوان ابزار پایا و روا در جامعه ایرانی، مدلهای نظری اهداف پیشرفت و هیجانات را به هم متصل میسازد.
کلید واژگان
هیجانهای آموزشیپایایی
روایی
دانشجویان
موفقیت و شکست
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
شاپا
2252-004X2476-6240




