بررسی شاخصهای روان سنجی پرسشنامه ادراک از کلاس
(ندگان)پدیدآور
نیکدل, فریبرزکدیور, پروینفرزاد, ولی اللهکریمی, یوسفنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه ادراک از کلاس است. این پرسشنامه توسط فراسر، مک روبین، و فیشر (1996) ساخته شده است.به همین منظور به طور تصادفی 830 دانش آموز دختر و پسر از بین دبیرستانهای سطح شهر تهران، انتخاب شدند. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرانباخ و برای تعیین روایی عاملی آن از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. همسو با نتایج پژوهش فراسر، فیشر، مک روبین (1996)و درمن(2009) مطالعه حاضر نشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای کرانباخ در زیر مقیاسهای آن بین 79/0 تا 90/0 است. همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مؤید آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها دارد و کلیه شاخصهای نیکویی برازش، مدل را تایید میکنند. بنابراین،این پرسشنامه میتواند ابزار مناسبی برای ارزیابی ادراک دانشآموزان از محیط کلاس باشد.
کلید واژگان
ادراک از کلاسروایی عاملی
پایایی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-05-221389-03-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتیهیئت علمی دانشگاه تربیت معلم
هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2252-004X2476-6240




