• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    استانداردسازی پرسشنامۀ آموزش ترغیبی و بررسی رابطۀ آن با باورهای هوشی و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان دورۀ متوسطه شهر کاشمر

    (ندگان)پدیدآور
    مهدیان, حسیناسدزاده, حسنشعبانی, حسناحقر, قدسیاحدی, حسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    245.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف استانداردسازی پرسشنامۀ آموزش ترغیبی و بررسی رابطۀ آن با باورهای هوشی و عملکرد تحصیلی دانش‏آموزان دورۀ متوسطۀ شهر کاشمر انجام شد. جامعه پژوهش عبارت بود از کلیۀ دانش‏آموزان دختر و پسر دورۀ متوسطۀ شهر کاشمر که در سال تحصیلی 89- 1388 مشغول به تحصیل بوده‏اند. نمونه‌ی آماری نیز شامل 540 نفر از دانش‏آموزان (270 دختر و 270 پسر) بود که با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. بدین ترتیب که ابتدا شهر کاشمر به سه حوزۀ جغرافیایی (شمال، جنوب و مرکز) تقسیم شد. سپس، از هر حوزه چهار مدرسه و از هر مدرسه سه کلاس و سرانجام از هر کلاس 15 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از (الف) پرسشنامۀ آموزش ترغیبی(آموس، پورکی و توبیاس1984؛ تجدید نظر شده 1990 ؛ شو، 2003) و (ب) پرسشنامۀ باورهای هوشی (ذبیحی حصاری، 1384). از معدل نمرات دانش‏آموزان در دروس مختلف نیز به‏عنوان شاخص عملکرد تحصیلی آنان استفاده شد. داده‏ها با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون گام به‏گام، همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک‏طرفه وآزمون tموردتجزیه‏وتحلیل قرارگرفت.نتایج نشان‏دادکه(الف) پرسشنامۀ‏آموزش ترغیبی ازروایی و پایایی بالایی برخوردار است؛(ب)مؤلفه‏های افزایشی و ذاتی از باورهای هوشی و مؤلفه‏های ملاحظه، حوصله، مهارت و تعهد از آموزش ترغیبی بهترین پیش‏بینی‏ کننده‏های عملکرد تحصیلی بودند؛ (ج) بین مؤلفه‏های آموزش ترغیبی و باورهای هوشی رابطۀ معناداری وجود دارد؛ و (د) بین باورهای هوشی و عملکرد تحصیلی رابطۀ معناداری وجود دارد. این نتایج می‏تواند کاربردهایی برای آموزش و یادگیری اثربخش داشته باشد که در مقالۀ حاضر به آن پرداخته خواهد شد.    
    کلید واژگان
    آموزش ترغیبی
    استانداردسازی
    باورهای هوشی
    عملکرد تحصیلی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2010-05-22
    1389-03-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
    هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
    عضو هیأت علمی بازنشسته دانشگاه علامه طباطبائی
    عضو هیأت علمی پژوهشگاه تعلیم و تربیت.
    عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی

    شاپا
    2252-004X
    2476-6240
    URI
    http://jem.atu.ac.ir/article_2641.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/357590

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب