استانداردسازی پرسشنامۀ آموزش ترغیبی و بررسی رابطۀ آن با باورهای هوشی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دورۀ متوسطه شهر کاشمر
(ندگان)پدیدآور
مهدیان, حسیناسدزاده, حسنشعبانی, حسناحقر, قدسیاحدی, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف استانداردسازی پرسشنامۀ آموزش ترغیبی و بررسی رابطۀ آن با باورهای هوشی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دورۀ متوسطۀ شهر کاشمر انجام شد. جامعه پژوهش عبارت بود از کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر دورۀ متوسطۀ شهر کاشمر که در سال تحصیلی 89- 1388 مشغول به تحصیل بودهاند. نمونهی آماری نیز شامل 540 نفر از دانشآموزان (270 دختر و 270 پسر) بود که با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. بدین ترتیب که ابتدا شهر کاشمر به سه حوزۀ جغرافیایی (شمال، جنوب و مرکز) تقسیم شد. سپس، از هر حوزه چهار مدرسه و از هر مدرسه سه کلاس و سرانجام از هر کلاس 15 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از (الف) پرسشنامۀ آموزش ترغیبی(آموس، پورکی و توبیاس1984؛ تجدید نظر شده 1990 ؛ شو، 2003) و (ب) پرسشنامۀ باورهای هوشی (ذبیحی حصاری، 1384). از معدل نمرات دانشآموزان در دروس مختلف نیز بهعنوان شاخص عملکرد تحصیلی آنان استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون گام بهگام، همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکطرفه وآزمون tموردتجزیهوتحلیل قرارگرفت.نتایج نشاندادکه(الف) پرسشنامۀآموزش ترغیبی ازروایی و پایایی بالایی برخوردار است؛(ب)مؤلفههای افزایشی و ذاتی از باورهای هوشی و مؤلفههای ملاحظه، حوصله، مهارت و تعهد از آموزش ترغیبی بهترین پیشبینی کنندههای عملکرد تحصیلی بودند؛ (ج) بین مؤلفههای آموزش ترغیبی و باورهای هوشی رابطۀ معناداری وجود دارد؛ و (د) بین باورهای هوشی و عملکرد تحصیلی رابطۀ معناداری وجود دارد. این نتایج میتواند کاربردهایی برای آموزش و یادگیری اثربخش داشته باشد که در مقالۀ حاضر به آن پرداخته خواهد شد.
کلید واژگان
آموزش ترغیبیاستانداردسازی
باورهای هوشی
عملکرد تحصیلی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-05-221389-03-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
عضو هیأت علمی بازنشسته دانشگاه علامه طباطبائی
عضو هیأت علمی پژوهشگاه تعلیم و تربیت.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2252-004X2476-6240




