حق شرطهای اسلامی به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان
(ندگان)پدیدآور
پیتروپائولی, ایرنهنوع مدرک
Textمقاله علمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعه من درمورد حق شرط به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان (CEDAW) و سازگاری آنها با رژیم کنوانسیون وین در مورد حقوق معاهدات است. این مقاله بر حق شرطهای محتوایی که بر گرفته از احکام اسلامی هستند و توسط مسلمانان بر کنواسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان اعمال شده است متمرکز است. برخی از حق شرطها به دلیل اینکه با روح و هدف کنواسیون در تضاد هستند قابل اجرا نیستند. من بر پارادوکس بین افزایش حداکثری اعضای کنواسیون در قبال به خطر انداختن یکپارچگی آن و میزان تحت تاثیر قراردادن ماهیت کنواسیون توسط حق شرطها، تحمل اختلاف بین قوانین و عملکرد دولتها و تعهدات کنوانسیون که در دستیابی به اهداف کنوانسیون مانع تراشی مینماید، تاکید میکنم. من همچنین این سوال را مطرح میکنم که آیا معیار سازگاری کنواسیون در مورد قرارها برای پذیرش برخی حق شرطهای اساسی که با ماهیت کنواسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان در تضاد است، تاثیرگذار است؟ من فکر می کنم موضوع «هدف و روح» یک موضوع ذهنی است، عملکرد کشورهای مختلف یکسان نیست و با توجه به مواردی که برخی دولتها در باب یک حق شرط خاص به مخالفت میپردازند، تاثیر ملاحظات سیاسی و یا برون مرزی بر آنها مشخص است. من به طور خاص بر پارادوکس اعتراضات نسبت به یک حق شرط تأکید میکنم که همان تاثیر پذیرش را دارد در زمانی که کشورهای شرطگذار و کشورهای مختلف همچنان روابط قراردادی خود را حفظ میکنند. بنابراین، هیچ تفاوتی در تأثیرات حقوقی یک حق شرط پذیرش شده و مخالفت یک کشور که مانع از لازم الاجرا شدن قرارداد بین این دو کشور نمیشود، وجود ندارد. در یک تحلیل عمیقتر بررسی میکنم که چگونه حق شرطهای مبتنی بر شریعت شامل هنجارهای متناقض (آزادی دین و قوانین برابری) میباشد. با یادآوری دیدگاه «متعادل کردن منافع» ، من معتقدم که این میتواند یک رویکرد معقول باشد، اما در عمل یافتن نوعی از تعادل که علیه زنان تبعیضآمیز نباشد دشوار است. سپس من تحلیل میکنم که آیا این حق شرطها حاکی از یک نوع نزاع عمیق ایدئولوژیک بین حقوق زنان در اسلام و حقوق زنان مستخرج از معاهدات حقوق بشری است؟ و اینکه حق شرطها چگونه نماینده وضعیت زنان در کشورهای وضع کننده حق شرطها هستند. سوال من این است که عوامل محرک پشت پرده برای اعمال حق شرط چیست؟ و آیا باید حق شرطها را در یک چشم انداز وسیعتر سیاسی و اجتماعی - اقتصادی از بستر داخلی و بینالمللی بررسی کرد؟ سوال بعدی من این است که آیا کشورها به طور واقعی به قوانین قراردادها متعهد هستند یا صرفا در برخی از شرایط سیاسی به قراردادها متعهد میشوند.
کلید واژگان
اسلامحق شرط
کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان
حقوق بشر
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه مفیدMofid University
سازمان پدید آورنده
همکار تحقیق و پژوهش در زمینه تجارت و حقوق بشر، انستیتوی حقوق بینالملل و تطبیقی انگلیس، لندن، انگلستان.شاپا
2423-64892538-6360




