تبیین برخی عوامل مؤثر بر هزینههای نمایندگی با تأکید بر نسبت هزینههای عملیاتی به فروش
(ندگان)پدیدآور
صدیقی, روح اللهپوربهی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی از ایجاد شرکت، کسب سود یا افزایش ثروت سهامداران شرکت است و سهامداران به عنوان مالکان اصلی شرکت، استفاده و کسب بازدهی مناسب از داراییها را به نمایندگان خود که همان مدیران شرکت میباشند، سپردهاند. وجود این رابطه نمایندگی، متضمن هزینههایی تحت عنوان هزینههای نمایندگی است. این پژوهش رابطه بین متغیرهای جریانهای نقد آزاد، پرداخت سود سهام و برخی از معیارهای حاکمیت شرکتی (اندازه هیأت مدیره، استقلال هیأت مدیره، دوگانگی وظیفه مدیر عامل و مالکیت نهادی) را با هزینههای نمایندگی و با تأکید بر نسبت هزینه-های عملیاتی به فروش مورد بررسی قرار میدهد. به منظور انجام این پژوهش، با توجه به محدودیتهای موجود، 95 شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بین سالهای 1388 تا 1392 انتخاب گردیدند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تنها بین جریانهای نقد آزاد، استقلال هیأت مدیره و مالکیت نهادی با هزینههای نمایندگی رابطه معناداری وجود دارد.
کلید واژگان
حاکمیت شرکتیهزینه های نمایندگی
هزینه های عملیاتی به فروش
شماره نشریه
36تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
انجمن حسابداری ایران مدیر مسئول و سردبیر: دکتر علی ثقفی مدیریت مجله و دبیرکل انجمن: ناصر پرتوی همکار اجرایی: مریم اصغرزاده بدرLicence Holder Iranian Accounting Association Director & Editor-in-chief Ali Saghafi(PhD) Director & General Secretary Naser Partovi Editorial Assistant Maryam Asgharzadeh Badr
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه حسابداری، دانشگاه علّامه طباطبایی تهران، ایرانکارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، ایران




