بررسی تجربی مدیریت سود در صورتهای مالی تلفیقی و صورتهای مالی شرکت اصلی
(ندگان)پدیدآور
ساعی, محمد جوادعبدی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سود معیار مهمی در تصمیمگیری و ارزیابی استفادهکنندگان از صورتهای مالی است. اهمیت سود در این موارد یکی از دلایل مدیریت سود است. تحقیقات قبلی نشانگر وجود مدیریت سود است. تمرکز این تحقیق بر یافتن پاسخی برای این سوال است که "آیا نسبت مدیریت سود در صورتهای مالی تلفیقی متفاوت از صورتهای مالی شرکت اصلی میباشد؟" برای پاسخ به این سوال، ابتدا مدیریت سود در صورتهای مالی تلفیقی و صورتهای مالی شرکت اصلی به صورت جداگانه و با استفاده از مدلهای تعدیل شده جونز و چشم انداز آینده مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیات در سطح صنعت و در سطح کل نمونه، نشان میدهد که مدیریت سود در هر دو صورت مالی به صورت معنیداری اعمال میشود. نتایج تحقیق، برخلاف انتظارات، نشان داد که نسبت مدیریت سود در صورتهای مالی شرکت اصلی بیشتر از صورتهای مالی تلفیقی است. آزمون معنیداری تفاوت مدیریت سود در سطح صنایع، بسته به مدلهای مورد استفاده، نتایج ناسازگاری را نشان میدهد.
کلید واژگان
مدیریت سودصورتهای مالی تلفیقی
اقلام تعهدی اختیاری
مدل تعدیل شده جونز
مدل چشم انداز آینده
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01
ناشر
انجمن حسابداری ایران مدیر مسئول و سردبیر: دکتر علی ثقفی مدیریت مجله و دبیرکل انجمن: ناصر پرتوی همکار اجرایی: مریم اصغرزاده بدرLicence Holder Iranian Accounting Association Director & Editor-in-chief Ali Saghafi(PhD) Director & General Secretary Naser Partovi Editorial Assistant Maryam Asgharzadeh Badr
سازمان پدید آورنده
استادیارگروه حسابداری دانشگاه فردوسی مشهدکارشناس ارشد حسابداری – دانشگاه فردوسی مشهد




