نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخدامی پور, احمدfa_IR
dc.contributor.authorقربانی, رامینfa_IR
dc.contributor.authorنیک کار, جوادfa_IR
dc.contributor.authorبزرایی, یونسfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T09:11:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T09:11:12Z
dc.date.available1399-07-09T09:11:12Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T09:11:12Z
dc.date.issued2014-12-22en_US
dc.date.issued1393-10-01fa_IR
dc.date.submitted2013-08-05en_US
dc.date.submitted1392-05-14fa_IR
dc.identifier.citationخدامی پور, احمد, قربانی, رامین, نیک کار, جواد, بزرایی, یونس. (1393). بررسی تأثیر ویژگی‌های هیات مدیره بر عملکرد شرکت در سطوح متفاوت رقابت بازار. تحقیقات حسابداری و حسابرسی, 6(24), 34-49. doi: 10.22034/iaar.2014.104326fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/iaar.2014.104326
dc.identifier.urihttp://www.iaaaar.com/article_104326.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/356623
dc.description.abstractفرایند جهانی شدن و گسترش بازارهای مصرف و نیز افزایش تعداد رقبا و شدت رقابت، باعث اهمیت بخشیدن به مفاهیمی مانند رقابت پذیری شده است. رقابت پذیری، تأثیر بااهمیتی بر فعالیت­ها و اقدامات شرکت­ها دارد. از طرفی، مطالعات انجام شده در برخی از کشورها نشان می­دهد کارایی سازوکارهای حاکمیت شرکتی می­تواند تحت تأثیر رقابت بازار قرار گیرد. بنابراین، تحقیق حاضر به بررسی رابطه­ی ویژگی­های هیات مدیره و عملکرد شرکت با توجه به رقابت بازار می­پردازد.  براین اساس، داده­های مورد نیاز تحقیق از 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره­ی زمانی 1383 تا 1389 استخراج و از از الگوی رگرسیونی داده­های ترکیبی برای آزمون فرضیه­ها استفاده گردیده است. همچنین، از نسبت اعضای غیرموظف، درصد مالکیت هیأت مدیره و تعداد اعضای هیات مدیره به عنوان ویژگی­های هیات مدیره استفاده شده است. به همین منظور، شش فرضیه برای بررسی این موضوع در دو نمونه از شرکت­ها با رقابت بازار قوی و ضعیف، در نظر گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می­دهد هیات مدیره در هیچ­ یک از سطوح رقابتی تاثیر معناداری بر عملکرد شرکت ندارد. به عبارت دیگر، در بازار ایران، هیات مدیره فاقد کارایی لازم بوده و ارتباط آن با عملکرد شرکت تحت تأثیر رقابت بازار قرار نمی­گیرد.fa_IR
dc.format.extent526
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن حسابداری ایران مدیر مسئول و سردبیر: دکتر علی ثقفی مدیریت مجله و دبیرکل انجمن: ناصر پرتوی همکار اجرایی: مریم اصغرزاده بدرfa_IR
dc.publisherLicence Holder Iranian Accounting Association Director & Editor-in-chief Ali Saghafi(PhD) Director & General Secretary Naser Partovi Editorial Assistant Maryam Asgharzadeh Badren_US
dc.relation.ispartofتحقیقات حسابداری و حسابرسیfa_IR
dc.relation.ispartofAccounting and Auditing Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/iaar.2014.104326
dc.subjectرقابت بازارfa_IR
dc.subjectاستقلال هیات مدیرهfa_IR
dc.subjectاندازه هیات مدیرهfa_IR
dc.subjectدرصد مالکیت هیات مدیرهfa_IR
dc.subjectعملکرد شرکتfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر ویژگی‌های هیات مدیره بر عملکرد شرکت در سطوح متفاوت رقابت بازارfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه حسابداری دانشگاه شهید باهنر کرمانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد حسابداریfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد حسابداریfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue24
dc.citation.spage34
dc.citation.epage49


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد