اولویتبندی ارزشهای شخصی و ویژگیهای فردی حسابداران: نقدی بر آموزش حسابداران
(ندگان)پدیدآور
فرجزاده دهکردی, حسننورشاهی, کبرینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله رابطه بین ارزشهای شخصی و خصوصیات فردی حسابداران بررسی میشود. بررسی این رابطه از آن جهت اهمیت دارد که گرایش حسابداران به سوی ارزشهای شخصی خاص، میتواند رفتار آنها را در موقعیتهای معین توضیح دهد. به طور مثال پژوهشهای انجام شده در زمینه تفکر اخلاقی نشان دادهاست که علیرغم آموزش اصول و موازین اخلاقی به حسابداران، افراد این حرفه در مقایسه با جامعه، میانگین امتیاز اخلاقی پایینی کسب میکنند. یکی از دلایل احتمالی این پدیده، میتواند تاکید بیش از حدی باشد که در آموزش حسابداری بر لزوم تبعیت حسابداران از اصول و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری وجود دارد. در نتیجه این فرایند آموزشی، مجموعه ارزشهای تبعیت (انطباق) در حسابداران تقویت میشود و این درحالی است که آزمونهای تفکر اخلاقی به این ارزشهای تبعیت توجهی ندارند. تحقیق حاضر در سال 1390 با استفاده از نمونهای متشکل از 203 دانشجوی حسابداری و مدیریت به آزمون تاثیر ویژگیهای فردی (جنسیت، سن، رشته، مقطع تحصیلی، سابقه کار، آشنایی با آیین رفتار حرفهای حسابداران رسمی و...) بر اولویتبندی ارزشهای شخصی میپردازد. نتایج تحقیق نشان میدهد که دانشجویان رشته حسابداری در مقایسه با دانشجویان مدیریت، اهمیت بیشتری برای ارزشهای تبعیت قائل هستند. همچنین خصوصیاتی مانند جنسیت و سن تاثیرات با اهمیتی بر اولویتبندی ارزشهای شخصی در دانشجویان داشته است.
کلید واژگان
ارزشهای شخصیویژگیهای فردی حسابداران
تئوری رفتاری حسابداری
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
انجمن حسابداری ایران مدیر مسئول و سردبیر: دکتر علی ثقفی مدیریت مجله و دبیرکل انجمن: ناصر پرتوی همکار اجرایی: مریم اصغرزاده بدرLicence Holder Iranian Accounting Association Director & Editor-in-chief Ali Saghafi(PhD) Director & General Secretary Naser Partovi Editorial Assistant Maryam Asgharzadeh Badr
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه حسابداری موسسه آموزش عالی رجاکارشناس حسابداری مدیریت دفتر تالیف و کتب درسی فنی و حرفه ای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی




