ارزیابی جایگاه مهارتهای تفکر نقادانه در کتابهای آموزشی ادبیات عربی در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی
(ندگان)پدیدآور
اسماعیلی, سجادمتقیزاده, عیسیپروینی, خلیلرحمتیان, روحاللهنوع مدرک
Textعلمی - پژوهش
زبان مدرک
العربيةچکیده
امروزه توانمند ساختن دانشجویان در حوزة نقادانهاندیشی، یکی از مهمترین مقولههای مورد حمایت متخصصان حوزة تعلیموتربیت است. برای توانمند ساختن دانشجویان در این حوزه، بایستی مهارتهای تفکر نقادانه را در کتابهای درسی گنجاند. در این پژوهش بر اساس نظریات واتسون و گلیزر و با استفاده از روش تحلیل محتوا، پنج مهارتِ «استنتاج، شناسایی پیشفرضها، تعبیر و تفسیر، استنباط، ارزشیابی استدلالها» را در محتوای کتابهای آموزشی ادبیات عربی در مقطع کارشناسی بررسی کردهایم و جایگاه مهارتهای تفکر نقادانه را ارزیابی نمودهایم. نمونه آماری پژوهش شش کتاب از کتابهای آموزشی ادبیات عربی در دانشگاههای ایران است. برخی از یافتهها نشان میدهند توجه نویسندگان به مهارت استنتاج بهویژه در بخش تمرینها با (74%) بسامد بیشتری نسبت به سایر مهارتها دارد. سایر مهارتها، بهویژه مهارت استنباط (0%) چندان مورد توجه نویسندگان نبودهاند.
کلید واژگان
آموزش زبان عربیمهارتهای تفکر نقادانه
کتابهای آموزشی ادبیات عربی
تحلیل محتوا
ادبی
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2059-02-201437-12-01
ناشر
انجمن ایرانی زبان وادبیات عربیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرسدانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس
استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار گروه آموزش زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس




