• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات عربی
    • مجلة الجمعیة العلمیة الایرانیة للغة العربیة و آدابها
    • السنة 12, العدد 39
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات عربی
    • مجلة الجمعیة العلمیة الایرانیة للغة العربیة و آدابها
    • السنة 12, العدد 39
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی جایگاه مهارت‌های تفکر نقادانه در کتاب‌های آموزشی ادبیات عربی در مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات عربی

    (ندگان)پدیدآور
    اسماعیلی, سجادمتقی‌زاده, عیسیپروینی, خلیلرحمتیان, روح‌الله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.206 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی - پژوهش
    زبان مدرک
    العربية
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه توانمند ساختن دانشجویان در حوزة نقادانه‌اندیشی، یکی از مهم‌ترین مقوله‌های مورد حمایت متخصصان حوزة تعلیم‌وتربیت است. برای توانمند ساختن دانشجویان در این حوزه، بایستی مهارت‌های تفکر نقادانه را در کتاب‌های درسی گنجاند. در این پژوهش بر اساس نظریات واتسون و گلیزر و با استفاده از روش تحلیل محتوا، پنج مهارتِ «استنتاج، شناسایی پیش‌فرض‌ها، تعبیر و تفسیر، استنباط، ارزشیابی استدلال‌ها» را در محتوای کتاب‌های آموزشی ادبیات عربی در مقطع کارشناسی بررسی کرده‌ایم و جایگاه مهارت‌های تفکر نقادانه را ارزیابی نموده‌ایم. نمونه آماری پژوهش شش کتاب از کتاب‌های آموزشی ادبیات عربی در دانشگاه‌های ایران است. برخی از یافته‌ها نشان می‌دهند توجه نویسندگان به مهارت استنتاج به‌ویژه در بخش تمرین‌ها با (74%) بسامد بیشتری نسبت به سایر مهارت‌ها دارد. سایر مهارت‌ها، به‌ویژه مهارت استنباط (0%) چندان مورد توجه نویسندگان نبوده‌اند.
    کلید واژگان
    آموزش زبان عربی
    مهارت‌های تفکر نقادانه
    کتاب‌های آموزشی ادبیات عربی
    تحلیل محتوا
    ادبی

    شماره نشریه
    39
    تاریخ نشر
    2059-02-20
    1437-12-01
    ناشر
    انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس
    دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس
    استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه تربیت مدرس
    دانشیار گروه آموزش زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس

    شاپا
    23456361
    URI
    http://iaall.iranjournals.ir/article_12472.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/355990

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب