تأثیر عوامل درونی و بیرونی بر بروز رفتارهای کارآفرینانه زنان
(ندگان)پدیدآور
آرامون, هاجرمیرغفوری, حبیب اللهزارع احمدآبادی, حبیبنوع مدرک
Textمقاله اصلی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کارآفرینی زنان از مباحثی است که به منظور حل معضل بیکاری زنان در ده های اخیر مورد توجهدولت مردان و مسئولان کشور قرار گرفته است. اگرچه در گذشته بین عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان و مردانتفاوتی قائل نبودند ولی با توجه به تفاوت های شخصیتی و شناختی بین زنان و مردان، محققان به تدریج بینعوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان و مردان تفاوت قائل شدند. با توجه به این که صنعت پوشاک یزد یکی ازقدیمی ترین صنایعی است که زنان توانایی خود را در آن به نمایش گذاشته اند، در این مقاله بر آنیم که عواملدرونی و بیرونی مؤثر بر فعالیت های کارآفرینانه زنان را شناسایی کرده و ارتباط آن ها با یکدیگر و همچنینتأثیرگذاری این عوامل را مورد مطالعه قراردهیم. بدین منظوراز پرسشنامه محقق ساخته حاوی 55 سوالاستفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی زنانی است که در صنعت پوشاک یزد مبادرت بهاقدامات کارآفرینانه کرده اند. به منظور آزمون فرضیات پژوهش از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شدهاست. نتایج این تحقیق نشان می دهد که ویژگی های شخصیتی، شناختی و الگوی نقش که جزء عوامل درونیهستند ارتباط خطی مستقیمی با بروز رفتارهای کارآفرینانه زنان دارند. همچنین عوامل بیرونی شامل مؤلفه هایسازمانی و فرهنگ اجتماعی ارتباط خطی مستقیم ولی مؤلفه های محیطی شامل سطح دسترسی به منابع وسطح پویایی محیطی ارتباط غیرخطی از نوع درجه دوم با بروز رفتارهای کارآفرینانه زنان دارند. نکته قابلتوجه نقش تعدیل گرانه ای است که سطح پویایی محیطی و سطح دسترسی به منابع بر روابط دیگر متغیرها باکارآفرینی زنان نشان دادند.
کلید واژگان
کارآفرینی زنانعوامل درونی
عوامل محیطی
جامعه شناسی
روان شناسی
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2011-08-231390-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازIslamic Azad University Ahvaz Branch
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت اجرایی، دانشگاه یزد، ایراندانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
شاپا
2008-84262676-6973




