شناسایی عوامل و پیامدهای یادگیری دگرگونساز: عوامل بازگشت زنان به تحصیل
(ندگان)پدیدآور
اخوان تفتی, مهنازرجبپور عزیزی, زهرانوع مدرک
Textمقاله اصلی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل و پیامدهای بازگشت زنان به تحصیل در قائمشهر بود. جامعه پژوهش حاضر دانشجویان زن بزرگسال دوره کارشناسی این شهر قائمشهر بودند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 15 دانشجوی زن بالای سن 36 سال از دانشگاه فروردین قائمشهر انتخاب شدند. طرح پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناختی است. اطلاعات با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری شد و با روش تحلیل محتوا کدگذاری و تحلیل شد. تحلیل یافتهها نشان داد عوامل گوناگونی در شکلگیری یادگیری دگرگونساز زنان نقش دارند. مهم ترین آنها به ترتیب احساس خلاء، مرگ فرد مورد علاقه، درگیر شدن در یک رابطه، طلاق و از دست دادن شغل بود. همچنین پنج درون مایه سلامت روان، خانواده، اهداف پیشرفت، امنیت مالی و مدرک» به عنوان دلایل ورود زنان بزرگسال به آموزش عالی شناسایی شد. طبق نتایج بدست آمده در این پژوهش چهار درونمایه رشد تفکر انتقادی، دگرگونی فرهنگی، عواطف و معنویت به عنوان پیامدهای یادگیری دگرگونساز در این مطالعه شناسایی شدند.
کلید واژگان
یادگیری دگرگونسازعوامل بازگشت به تحصیل
زنان
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازIslamic Azad University Ahvaz Branch
سازمان پدید آورنده
دانشگاه الزهرا(س) تهران، گروه روانشناسی تربیتی، تهران، ایران.دانشگاه الزهرا(س) تهران، گروه روانشناسی تربیتی، تهران، ایران.
شاپا
2008-84262676-6973




