اثربخشی شفقت درمانی بر عدم تحمل بلاتکلیفی و نگرانی دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
(ندگان)پدیدآور
اکبری کلور, سیده مریمحبیبی, مرضیهقطور, زینبعظیمی راویز, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله اصلی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی شفقت درمانی بر عدم تحمل بلاتکلیفی و نگرانی دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انجام شد. جامعهی پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر در نیم سال اول تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند که پس از ارزیابی اولیه با استفاده از مقیاس اختلال اضطراب فراگیر، 30 دانش آموز دختر به صورت هدفمند، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر)و کنترل (15نفر) به نسبت یکسان گمارده شدند.روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود.گروه آزمایش، مداخله شفقت درمانی را در 8 جلسه 90 دقیقهای در هر هفته دو جلسه (به صورت گروهی) دریافت کردند؛ گروه کنترل به مدت دو ماه در لیست انتظار قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس یک راهه استفاده شد. یافتهها نشان داد که درمان مبتنی بر شفقت برعدم تحمل بلاتکلیفی و نگرانی دانش آموزان دخترمبتلا به اختلال اضطراب فراگیر اثربخش است.
کلید واژگان
شفقت درمانعدم تحمل بلاتکلیفی
نگرانی
اختلال اضطراب فراگیر
روان شناسی
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازIslamic Azad University Ahvaz Branch
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تهران، گروه مشاوره خانواده، تهران، ایران.دانشگاه علامه طباطبائی تهران، گروه روان شناسی تربیتی، تهران، ایران.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه روان شناسی، تهران، ایران.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، گروه روان شناسی بالینی، کرمان، ایران.
شاپا
2008-84262676-6973




