رابطه تصویر بدنی، کیفیت زندگی و استرس ادراک شده با اختلالات خوردن دانش آموزان دختر و پسر
(ندگان)پدیدآور
صالحی اصل, یوسفنادری, فرحنوع مدرک
Textمقاله اصلی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تصویر بدنی، کیفیت زندگی و استرس ادراکشده با اختلالات خوردن در بین دانشآموزان دختر وپسرسال چهارم مقطع متوسطه شهرستان بهبهان بود. تعداد آزمودنیها200نفر(100پسر و 100دختر) بود که به صورت تصادفی مرحلهای از جامعه مذکور انتخاب شدند. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. ابزارهای مورداستفاده عبارت بودند از: پرسشنامه تصویر بدنی(BICI)، کیفیت زندگی(WhOQOL BERF)، استرس ادراکشده (PSS) و اختلالات خوردن اهواز(AEDI). به منظور تجزیه و تحلیل دادهها ازضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره استفاده شد، نتایج نشان داد بین تصویر بدنی و اختلالات خوردن در زمینه بیاشتهایی و پراشتهایی روانی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. و بین کیفیت زندگی و اختلالات خوردن رابطه منفی معناداری وجود دارد. بین استرس ادراکشده و اختلالات خوردن رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که از بین متغیرهای پیشبین تصویر بدنی و کیفیت زندگی پیشبینیکننده اختلالات خوردن دانشآموزان میباشند.
کلید واژگان
تصویر بدنیکیفیت زندگی
استرس ادراک شده
اختلالات خوردن
روان شناسی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2016-01-211394-11-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازIslamic Azad University Ahvaz Branch
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، گروه روان شناسی، اهواز، ایران.دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، گروه روان شناسی، اهواز، ایران.
شاپا
2008-84262676-6973




