بررسی «داستان در داستان» در ادبیات ایران و آلمان (با تمرکز بر ریشههای شرقی آن)
(ندگان)پدیدآور
صفیئی, کامبیزحدادی, محمد حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه و بررسی ادبیات ایران و آلمان مشاهده می شود که چارچوب داستان در داستان که روشی شرقی است و از راه ایران به ادبیات اروپایی راه یافته، در ایران و اروپا با هدفهای مختلفی به کار برده شده است. در اروپا و بهخصوص در آلمان، شیوه بهکارگیری داستان در داستان گونة جدیدی در ادبیات داستانی را پدید آورد که در آغاز به عنوان یکی از ویژگیهای گونة ادبی نوول (رمان یا داستان) شناخته شد. نظریة شهباز (سمبل نقطة عطف یا چرخش داستان) که برای نوول ارائه شد، به عقیدة برخی از ادباء لازم دانسته شده است، ولی برخی دیگر از ادباء به آن چندان پایبند و معتقد نبودهاند. روش داستان در داستان با اهداف گوناگونی به کار برده شده است. در ادبیات ایرانی، نویسندگان این گونه داستانها با بهکارگیری روش داستان در داستان، بیشتر قصد رواندرمانی فرد روانپریش را دنبال میکردند؛ در صورتی که نویسندگان آلمانی هدف دیگری را مد نظر داشتهاند که با هدف نویسندگان ایرانی در کاربرد این روش تا اندازهای متفاوت است. این تفاوت در دورههای مختلف ادبی اروپا نیز از یکدیگر متمایزند. در این مقاله ابتداء ویژگیها و تفاوتهای بهکارگیری شیوه داستان در داستان و سپس با ارائه چند مثال از ادبیات ایران و آلمان، ریشههای شرقی و نیز علل و اهداف کاربرد این مقوله مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.
کلید واژگان
ادبیات شرقیداستان در داستان
روشنگری
نوول
تمثیل انگشتر
روانپریشی
ایران
آلمان
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
دانش آموخته مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهراناستادیار زبان و ادبیات آلمانی دانشگاه تهران
شاپا
2322-584X2383-210X




