صنعت تکرار، انواع و کاربردهای آن در بدیع
(ندگان)پدیدآور
صابری, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
به نظر دانشمندان بلاغت یکی از ترفندهای رسایی کلام و شیوایی سخن در ادبیات کوتاه گویی (الإیْجَاز: brachylogy/brevity) است (نک، زیدان، 1/48) که حتی برخی آن را مرادف بلاغت می دانستند؛ (جاحظ، بیتا، 1/64، ابن رشیق، 1988م، 1/418؛ ابن اثیر،1998م، 2/55) و به معنی بیان معانی مورد نظر با کمترین واژگان ممکن و به منظوری بلاغی است، بیآنکه ابهامی در فهم کلام ایجاد شود، (جاحظ، بیتا، 2/8؛ ابن رشیق،1988م، 1/431؛ تفتازانی، 1409ق، مختصر،199، همو، شروح التلخیص،1412، 3/159؛ حموی، 1987م، 2/274؛ رازی،1360، 377) اما گاهی نیز ادیب، به منظور افزایش اثرگذاری سخن یا لذت بخشی آن، از این ترفند عدول میکند و به آفرینش ساختاری نو و آرایش سخن خویش رومیآورد، در نتیجه از اصول، روشها، مهارتها، و شگردهای دیگری کمک میگیرد، تا کلامش گیراتر و سخنش اثربخش تر بنماید، و ما اکنون درصدد بیان یکی از این ترفندهای آرایش سخن و بررسی انواع، کاربردها و تأثیر آن در ادبیات هستیم، این شگرد هرچند در کتابهای بلاغت تحت عناوین گوناگون بیان شده است، و یا گاهی به برخی از آنها اشاره ای نشد، اما ما برآنیم تا، بر خلاف شیوهی دانشمندان بلاغت، همه را تحت یک نام و با عنوان صنعت بیاوریم، سپس به تقسیمبندی آن بپردازیم و با استفاده از شیوهی تطبیقی در متون عربی، فارسی و گاهی انگلیسی، آن را بررسی کنیم، و خوانندگان در طی بحث پیخواهند برد که تمام این شگرد های ادبی نوعی تکرار است اما با عناوین متفاوت.
کلید واژگان
تکرار مصوتجناس آوایی
همآوایی
تکرار تأکیدی
رد العجز
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
دانشیار زبان و ادبیات عرب دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزیشاپا
2322-584X2383-210X




