چندصدایى در رمان "سمفونى مردگان"
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بهرهمندى از منطق مکالمه و چندصدایى، یکى از مهمترین ویژگى رمانهاى مدرن و پستمدرن است. با توجّه به محدودیتهاى ناشى از فضاى اجتماعى و غلبه ایدئولوژى بر رمانهاى ایرانى، یافتن شاخصههاى چندصدایى، از دو جنبه محتوایى و صورى، در داستانهاى معاصر فارسى، امرى دشوار به نظر مىرسد. رمان "سمفونى مردگان" با برخوردارى از رویکردى تازه به فرم و محتوا، در ردیف رمانهاى مدرن قرار گرفتهاست. نویسنده سمفونى مردگان با استفاده از مؤلّفههایى چون: تعدّد راوى، تنوّع فرهنگها، شیوه سیّال ذهن، روابط بینامتنى، تلفیق ژانرها و مکاتب ادبى، گفتمان دوسویه و... داستان را به مفهوم چندصدایى نزدیک مىکند. وجود این ویژگىها، ابزارهاى مناسبى در اختیار خواننده قرار مىدهد تا او بتواند به دریافتى تازه از داستان برسد و تفسیرى نو از رمان که بهسادگى از روساخت متن قابل درک نیست، ارائه دهد. در این مقاله، سعى بر آن است که پس از معرّفى "باختین" و تشریح آرا و نظریات او در حوزه رمان چندصدایى، با ذکر شاخصهها و شواهد فراوان، "سمفونى مردگان"، رمانى چندصدایى معرّفى شود.
کلید واژگان
باختینچندصدایى
سمفونى مردگان
عبّاس معروفى
رمان معاصر
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01




