عوامل مؤثر و روابط بین آنها در ارتقای استفاده از فناوریهای دیجیتال در میان معلمان دوره دوم ابتدایی و دبیران ریاضی دوره اول متوسطه
(ندگان)پدیدآور
زینی وندنژاد, فرشتهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تلفیق فناوریهای دیجیتال در فرآیند یاددهی و یادگیری یک پدیده جهانی است که عمدتاً بهوسیله دولتها، در دانشگاهها، دانشکدههای علوم تربیتی و مدارس با هدف بهبود سیستم آموزشی توصیه میشوند. هرچند علیرغم قابلیتهای متعدد این فناوریها، استفاده از آنها در کلاسهای درس، جدید و بیشتر محدود به پایههای ابتدایی است. این مطالعه با رویکرد آمیخته سلسله مراتبی اکتشافی، به استخراج عوامل مؤثر در ارتقای استفاده از فناوریهای دیجیتال از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با شرکت شش گروه سه تا پنجنفری پرداخته و با اجرای پیمایش با شرکت 457 نفر از معلمان دوره دوم ابتدایی و دبیران ریاضی اول متوسطه بهوسیله تحلیل مسیر با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری، روابط بین عوامل را آزمون و پیشنهادهایی برای ارتقای استفاده از آنها ارائهکرده است. نتیجه اصلی این پژوهش این است که آمادگی معلم در استفاده فناوریهای دیجیتال متأثر از آمادگی مدرسه است که روی استفاده دانشآموزان از فناوریهای دیجیتال اثر مثبت و معناداری دارد.
کلید واژگان
فناوریهای دیجیتالدوره دوم ابتدایی
معلمان ابتدایی
دبیران ریاضی دوره اول متوسطه
شماره نشریه
57تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01




