درک مفهوم کسر توسط دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
ریحانی, ابراهیمبخشعلیزاده, شهرنازدوستی, ملیحهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر، درک و فهم دانشآموزان از کسرها را با در نظر گرفتن مدل بهر و همکاران مورد بررسی قرار میدهد. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش، 366 نفر از دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان ساوه پس از انتخاب به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری، آزمونی شامل 44 سؤال مرتبط با کسرها است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل شده، روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که دانشآموزان با میانگین 55 درصد و انحراف استاندارد 22 درصد، درک و فهم متوسطی از کسرها دارند. این دانشآموزان زیرساختار جزء به کل را با میانگین 69 درصد بهتر از زیرساختارهای دیگر درک کردهاند و در مقایسه با زیرساختارهای دیگر، از زیرساختار اندازه با میانگین 4/40 درصد درک ضعیفی دارند. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که درک زیرساختار جزء به کل، پیشنیازی برای درک زیرساختارهای دیگر و تبعاً مفاهیم همارزی و ضرب کسرها است. همچنین، درک زیرساختار جزء به کل برای درک زیرساختارهای دیگر، الزامی است اما کافی نیست. علاوه بر این، نتایج این پژوهش حاکی از آن است که زیرساختار نسبت، 5/32 درصد از واریانس همارزی کسرها را تبیین میکند؛ بنابراین درک زیرساختار نسبت در درک مفهوم همارزی کسرها مؤثر است. زیرساختار عملگر نیز 8/4 درصد از واریانس ضرب کسرها را تبیین میکند. از اینرو درک زیرساختار عملگر نیز، به درک مفهوم ضرب کسرها کمک مینماید.
کلید واژگان
کسرزیرساختارها
درک و فهم
مدل بهر و همکاران و دانشآموزان پایه ششم
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییکارشناس ارشد پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی




