بررسی اثر محیط دوزبانه کردی- فارسی بر پیشرفت سواد خواندن
(ندگان)پدیدآور
کاکوجویباری, علیاصغرغیاثیان, مریم الساداتخان حسنی, سمیرانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این نوشته، مختصری از پژوهش در قلمرو آموزش زبان فارسی بهعنوان زبان رسمی و ملّی در نظام آموزش و پرورش ایران است. در این تحقیق، رویکرد و روشهای آموزش زبان فارسی در گام نخست زبانآموزی بررسی شده است؛ از این رو، به اولین مرحلهی آموزش رسمی و برنامهی آموزش فارسی توجه نموده، تنها به بررسی کتابهای فارسی اول دبستان پرداختهایم. نخست، مقصود از رویکرد بیان شده، انواع رویکرد زبانآموزی در تاریخ آموزش زبان فارسی از گذشته تا کنون به دست داده شده است. سپس روشهای آموزش الفبا یا نشانههای زبان فارسی در مرحلهی نخست آموزش و یادگیری بررسی و تبیین شده، از دید روان شناسی و زبان شناسی مورد تأمل قرار گرفته است. سرانجام، ضمن بازشناسی رویکردها و روشهای فارسی آموزی، روش مناسبتر آموزش زبان فارسی و رویکرد ویژهی نظام آموزش رسمی امروز ایران نیز معرفی شده است.
کلید واژگان
جامعه شناسی زباندوزبانگی
زبان کردی
زبان فارسی
سواد خواندن
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه پیام نوراستادیار گروه زبان شناسی وزبانهای خارجی دانشگاه پیام نور
دانش آموخته دانشگاه پیام نور




