تحلیلی انتقادی از کتب فارسی دوره ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
غیاثیان, مریم ساداتنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف ازاین مقاله تحلیل انتقادی محتوای کتابهای درسی فارسی دوره ابتدایی از منظر مؤلفههای فرهنگ ملی و محلی است تا مشخص گردد مؤلفان کتب مذکور چگونه و تا چه اندازه این مؤلفهها را مطابق با اهداف و راهکارهای مطرح در قانون اساسی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران و راهنمای برنامه درسی فارسی، در متن متجلی ساختهاند. رویکرد نظری پژوهش، زبانشناسی آموزشی است و دو منظر نشانهشناسی و بومشناسی در آن در ارتباط با یکدیگر مورد تحلیل قرار میگیرند. تحلیل دادهها حاکی از این است که مؤلفههای فرهنگ ملی در مقایسه با محلی به میزان بیشتری در متن و تصاویر کتابهای فارسی پنجپایه ابتدایی درج شده است و مؤلفههای فرهنگ محلی مطرح نیز صرفاً به جغرافیا، آثار باستانی محدود و نماد (لباس ) منحصر شده است. البته سایر مؤلفهها نظیر زبان و گویشهای محلی، ادبیات و مفاخر محلی و شیوههای زیستی روستایی و عشایری نیز به دروس آزاد واگذار شده است. بر همین اساس میتوان نتیجه گرفت که طبق اصول ناظر بر سند برنامه درسی ملی ج.ا.ا. (جامعیت، توجه به تفاوتها و تعادل) و راهکار 5-5 سند تحول بنیادین، راهنمای برنامه درسی فارسی و با تبع آن محتوی کتابهای فارسی دوره ابتدایی نیاز به بازنگری دارد.
کلید واژگان
زبان شناسی آموزشیزبان شناسی محیطزیست
برنامه درسی فارسی
شماره نشریه
36تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01




