• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 10, شماره 36
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 10, شماره 36
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیلی انتقادی از کتب فارسی دوره ابتدایی

    (ندگان)پدیدآور
    غیاثیان, مریم سادات
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    378.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف ازاین مقاله تحلیل انتقادی محتوای کتاب‌های درسی فارسی دوره ابتدایی از منظر مؤلفه‌های فرهنگ ملی و محلی است تا مشخص گردد مؤلفان کتب مذکور چگونه و تا چه اندازه این   مؤلفه‌ها را مطابق با اهداف و راهکارهای مطرح در قانون اساسی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملی     جمهوری اسلامی ایران و راهنمای برنامه درسی فارسی، در متن   متجلی ساخته­اند. رویکرد نظری پژوهش، زبان­شناسی آموزشی     است و دو منظر نشانه­شناسی و بوم­شناسی در آن در ارتباط با    یکدیگر مورد تحلیل قرار می­گیرند. تحلیل داده­ها حاکی از این     است که مؤلفه‌های فرهنگ ملی در مقایسه با محلی به میزان      بیشتری در متن و تصاویر کتاب‌های فارسی پنج‌پایه ابتدایی درج ‌شده است و مؤلفه‌های فرهنگ محلی مطرح نیز صرفاً به جغرافیا، آثار باستانی محدود و نماد (لباس ) منحصر شده است. البته سایر مؤلفه‌ها نظیر زبان و گویش­های محلی، ادبیات و مفاخر محلی و شیوه­های زیستی روستایی و عشایری نیز به دروس آزاد واگذار شده است. بر همین اساس می­توان نتیجه گرفت که طبق اصول    ناظر بر سند برنامه درسی ملی ج.ا.ا. (جامعیت، توجه به تفاوت‌ها  و تعادل) و راهکار 5-5 سند تحول بنیادین، راهنمای برنامه درسی  فارسی و با تبع آن محتوی کتاب‌های فارسی دوره ابتدایی نیاز به بازنگری دارد.
    کلید واژگان
    زبان شناسی آموزشی
    زبان شناسی محیط‌زیست
    برنامه درسی فارسی

    شماره نشریه
    36
    تاریخ نشر
    2015-03-21
    1394-01-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه زبان‌شناسی و زبان‌های خارجی دانشگاه پیام نور

    شاپا
    1735-4986
    URI
    http://www.jcsicsa.ir/article_60868.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352671

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب