تحلیلی بر کارکرد نظام آموزشی در آموزش و رشد اخلاقی دانش آموزان با محوریت محتوای کتابهای درسی و شیوه تدریس معلمان
(ندگان)پدیدآور
مصطفوی, حمیدههاشمی, سهیلاایزدی, صمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
رشد اخلاقی هدفی است که همواره در تمامی نظامهای آموزشی مورد تأکید است. این مقاله به تحلیل کارکرد نظام آموزشی با محوریت محتوای کتابهای درسی و شیوه تدریس معلمان در رشد اخلاقی اختصاص دارد. روش پژوهش کیفی و برای جمعآوری دادهها از روش تحلیل محتوا و مصاحبه استفاده شد. از بین کلیه کتابهای درسی دوره راهنمایی، کتابهای تعلیمات دینی، فارسی، تعلیمات اجتماعی، تاریخ و علوم (15 مورد) انتخاب و محتوای آنها تحلیل شد. همچنین با 24 معلم در قائم شهر مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. نتایج نشان داد کتابهای فارسی، تعلیمات دینی و تعلیمات اجتماعی بیشترین توجه را و کتابهای تاریخ و علوم توجه کمتری را به مقوله اخلاق مبذول داشتهاند. همچنین، معلمان از روشهای معلم محور در کلاس درس استفاده مینمایند و در رشد اخلاقی صرفاً بر الگوبرداری از عاملهای مهم جامعهپذیری تأکید مینمایند. به نظر میرسد در آموزش اخلاق نظام آموزش و پرورش باید متناسب با سطح رشد شناختی دانش آموزان نوجوان دوره راهنمایی عمل کند.
کلید واژگان
دیدگاه شناختی– رشدیرشد اخلاقی
روش تدریس
کتابهای درسی
شماره نشریه
36تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشیاستادیار دانشگاه مازندران
دانشیار دانشگاه مازندران




