عملکرد آموزگاران در تهیه و به کارگیری ابزار جمعآوری و ساماندهی اطلاعات در ارزشیابی توصیفی - کیفی
(ندگان)پدیدآور
احمدی, پروینصمدی, پروینموحدیان, زهرهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش، بررسی عملکرد آموزگاران در تهیه و بهکارگیری ابزار جمعآوری و ساماندهی اطلاعات در ارزشیابی توصیفی -کیفی است. نوع تحقیق، کاربردی و روش تحقیق کیفی است. جامعه آماری پژوهش، آموزگاران زن مجری ارزشیابی توصیفی پایههای اول، دوم و سوم دبستانهای شهرستان فراشبند و حجم نمونه، شامل 12 نفر از آموزگاران مذکور است که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از روش مثلث سازی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. ابزار پژوهش، مصاحبه (نیمه ساختاریافته) و بررسی اسناد (پوشهیکار، چکلیست یا فهرست وارسی، واقعهنگاری و آزمون عملکردی) است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی صورت گرفت. نتایج نشان داد آموزگاران از ابزارهای مورد بررسی برداشت نادرستی دارند و به اهداف آن پی نبردهاند. آنها ابزار مورد بررسی را به درستی تهیه نمیکنند و بهکار نمیبرند. آموزگاران با کژتابی ذهنی ابزار زدگی و مشکلات تعدد ابزارها روبه رو هستند. از جمله راهحلهای پیشنهادی، برگزاری دورههای آموزشی بهصورت کارگاهی برای آموزگاران، نظارت بر کار آموزگاران و تعامل آنان با همدیگر است.
کلید واژگان
ارزشیابی توصیفی- کیفیابزار ارزشیابی توصیفی
پوشهی کار
واقعهنگاری
چکلیست (فهرست وارسی)
آزمون عملکردی
شماره نشریه
36تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه الزهرا (س) تهراندانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه الزهرا (س) تهران
کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه الزهرا (س)




