بررسی عملکرد برنامه درسی مبتنی بر تربیت هنری در درس علوم تجربی پایه ششم ابتدایی با توجه به مؤلفههای نظام آموزشی در ایران
(ندگان)پدیدآور
انتظامی, مهساسیف نراقی, مریمنادری, عزت اللهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله به بررسی عملکرد برنامه درسی مبتنی بر تربیت هنری در درس علوم تجربی پایه ششم با توجه به مؤلفههای نظام آموزشی در ایران، پرداخته شده است. مؤلفههای تربیت هنری در نظام آموزشی که از سند برنامه درسی ملی استخراج شده شامل؛ پرورش حواس، ایجاد حس زیبایی شناسی، قدرت تخیل و خلاقیت، ایجاد مهارتهای زبانی، خلق آثار هنری است. با در نظر گرفتن عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، روشهای تدریس، ارزشیابی) چک لیستی با توجه به مؤلفههای تربیت هنری تهیه و تدوین شد که دارای روایی و پایایی مناسبی بود. نمونه مورد نظر 60 نفر از دانشآموزان پایه ششم بود. آموزش با توجه به مؤلفههای تربیت هنری در درس علوم پایه ششم توسط معلم آموزش دیده در درس علوم در گروه آزمایش طی جلسات معینی انجام پذیرفت و معلم در پایان هر جلسه در چک لیست مربوطه، با توجه به عملکرد هر یک از دانشآموزان علامت گذاری مینمود. نتایج نشان میدهد؛ تدریس معلم در مؤلفههای تربیت هنری؛ پرورش حواس و ایجاد حس زیباشناسی و خلق آثار هنری نتایج مثبت و معناداری در درس علوم در پی داشته است و باعث رشد این خصوصیات در دانشآموزان گروه آزمایش شده است، و این در حالیست که در مؤلفههای قدرت تخیّل و خلاقیت و ایجاد مهارتهای زبانی، برنامه درسی تربیت هنری نتوانسته است تغییرات مثبت و معناداری در عملکرد دانشآموزان به وجود آورد.
کلید واژگان
برنامه درسیتربیت هنری
علوم تجربی
پایه ششم ابتدایی
مؤلفههای نظام آموزشی
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد، علوم و تحقیقات تهران، مدرس دانشگاه آزاد تهران مرکزاستاد دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات تهران
استاد دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات تهران




