نقش آموزشهای ضمن خدمت در ارتقای دانش، نگرش و مهارتهای زیست محیطی معلمان ابتدایی شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
بشیری اسکویی, فریباشبیری, سید محمدانصاری راد, پرویزکاظمی پور, شهلانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زندگی در شرایط ناپایدار، پیچیده و مخاطرهآمیز امروزی، دانش، مهارت و نگرشهای ویژهای را طلب میکند. کودکان و نوجوانان جهت رویارویی با دنیایی چنین متغیر و مبهم با دگرگونیهای شتابنده نیازمند آموزشهایی هستند که بتواند همه ابعاد جسمی، ذهنی، عاطفی وجود آنها را به صورت هماهنگ توسعه دهد و آنان را با وظایف خود جهت مشارکت مؤثر در سطح محلی، ملی و جهانی آشنا سازد. لازم است دیدگاه جدیدی در مورد جهان به وجود آید و طرز زندگی را طوری تغییر کند که با محیط زیست طبیعی مطابقت داشته باشد. یکی از راههای ممکن، آموزش محیط زیست است. لذا این پژوهش به بررسی رفتارهای زیست محیطی معلمان دوره ابتدایی در ابعاد دانش، نگرش و مهارت پرداخته و نقش آموزشهای ضمن خدمت در ارتقای این دانش بررسی میشود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع کاربردی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. پرسشنامه به روی 360 نفر از معلمان دوره ابتدایی اجرا شده است. نتایج پژوهش گویای این است که بیش از 59 درصد از معلمان دوره ابتدایی، در حد متوسط رفتارهای مناسب زیست محیطی دارند. دادهها همچنین نشان میدهند که دانش معلمان درباره رفتارهای زیست محیطی متوسط است.
کلید واژگان
آموزش محیط زیستآموزشهای ضمن خدمت
سواد زیست محیطی
رفتار زیست محیطی
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد آموزش محیط زیستعضوهیئت علمی دانشگاه پیام نور
مدرس دانشگاه فرهنگیان
معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه




