ارائه مدل مفهومی طراحی آموزشی مبتنی بر شبکههای اجتماعی (IDMSN) و اعتبارسنجی آن
(ندگان)پدیدآور
چراغ ملایی, لیلاکدیور, پروینصرامی, غلامرضامنتظر, غلامعلیانصاری, علیرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
طراحی آموزشی قلب هر فعالیت آموزشی است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مفهومی طراحی آموزشی مبتنی بر شبکههای اجتماعی ([1]IDMSN) اجرا گردیده است. بدین منظور، پس از بررسی و مطالعه سیستماتیک پیشینه پژوهشی در رابطه با مدلهای طراحی آموزشی ساختن گرایانه و همچنین استفاده از شبکههای اجتماعی در آموزش، مدل اولیه مبتنی بر مبانی نظری طراحی شد. در مرحله بعد، نه نفر از متخصصین حوزه طراحی و تکنولوژی آموزشی با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب و مدل فرضی اولیه را مورد نقد و بررسی قرار دادند. طبق نظر متخصصین طراحی آموزشی، که در این پژوهش حضور داشتند و از باتجربهترین متخصصین این حوزه در داخل کشور هستند، مدل IDMSN، دارای ثبات درونی (t=4.438 و p=0.002)، روشن (t=2.828 و p=0.022)، هماهنگ با اصول ساختن گرایانه (t=6.00 و p=0.0)، ساده (t=10.00 و p=0.0)، سودمند (t=4.438 و p=0.002)، جامع (t=2.294 و p=0.50) و بهینه (t=2.828 و p=0.020) است اما قابلیت اجرا در آموزش عالی ایران را ندارد (t=1.512 و p=0.169) و اجرای آن در آموزش عالی ایران منوط به اعمال تغییراتی خارج از مدل است (مانند آمادگی برای تغیر، آشنایی اساتید با ابزارهای وب 2 و روشهای تعلیم و تربیت مبتنی بر آنها و ...) پژوهشگران با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر، تجربیات عملی و پیشینه پژوهشی، علاوه بر ارائه مدل مفهومی طراحی آموزشی مبتنی بر شبکههای اجتماعی، پیشنهادهایی جهت قابل اجرا کردن این مدل در آموزش عالی ایران مطرح کردهاند.
کلید واژگان
طراحی آموزشیساختن گرایی
شبکههای اجتماعی
مدل مفهومی
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء (س)استاد دانشگاه خوارزمی
استادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی
دانشیار، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین




