• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 15, شماره 56
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 15, شماره 56
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه فراترکیب دستاوردهای برنامه روایت پژوهی برای معلمان و دانشجومعلمان

    (ندگان)پدیدآور
    کرمی, زهرهسراجی, فرهاد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    745.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    روایت پژوهی یکی از رویکردهای توسعه حرفه‏ای معلمان و دانشجومعلمان است. هدف از این پژوهش، مطالعه دستاوردهای برنامه روایت پژوهی برای معلمان و دانشجومعلمان بود. این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب انجام گرفت. بر اساس الگوی هفت مرحله‏ای، ابتدا سؤال پژوهش تنظیم می‏شود. سپس در گام دوم، پژوهشگر بر اساس کلمات کلید مشخص به جستجوی نظام‏مند مقالات منتشر شده در مجلات علمی، منابع عمومی، و سایت‏های معتبر می‏پردازد. گام سوم، جستجو و بررسی متون مرتبط است. در این مرحله، با توجه به هدف پژوهش، مقالات مرتبط، انتخاب و سایر مقالات حذف می‏شوند. گام چهارم، استخراج اطلاعات مقالات و گام پنجم، تجزیه و تحلیل و ترکیب یافته‏های کیفی است. در گام پنجم، یافته‏ها کدگذاری و طبقه‏بندی می‏شوند. گام ششم، کنترل کیفیت و گام هفتم ارائه یافته‏هاست. جهت کنترل کیفیت از روش توافق بین دو کدگذار استفاده می‏شود.  بر اساس مراحل فوق، در این پژوهش با توجه به محدودیت پژوهش‏های داخلی، پایگاه‏های داده‏های خارجی (ساینس دایرکت، گوگل اسکولار، اسپرینگر، تیلور اند فرانسیس، اریک، و امرالد) مورد مطالعه قرار گرفتند. بــازة زمانـی متون مورد بررسی «از سـال 1980 تا 2017» بود.  در گام نخســت، پایگاه‏هــای داده بــا اســتفاده از واژگان و اصطاحــات کلیــدی خاص جســتجو شــدند و تمامــی مقــالات و متون بــر اســاس ارتبــاط عنــوان مقالــه بــا آنهــا جمـع‏آوری شـدند. 150 سند (مقاله، کتاب و پایان‏نامه) یافـت شـد کـه از ایـن تعـداد، 60 سند، متناسـب بـا سـؤالات پژوهـش بودند. اسنادی که ارتباطـی بـا سـؤالات نداشـتند، طـی ایـن مراحـل کنـار گذاشـته شـدند و در نهایـت، مرتبط‏تریـن اسناد بـرای اسـتخراج پاسـخ سـؤال، مشـخص شدند. یافته‏ها، کدگذاری، طبقه‏بندی و مضمون‏یابی شدند. در نتیجه ترکیب یافته‏ها 2 مقوله اصلی، و 15 مفهوم استخراج گردید. پس از انجام مراحل پژوهش فراترکیب، نتایج مطالعه نشان داد که 1). روایت پژوهی به معلمان و دانشجومعلمان امکان می­دهد تا هویت حرفه‏ای خود را تغییر دهند و خلاق، تولید کننده و محقق شوند (از طریق تغییر دادن نقش معلم به عنوان خالق و سازنده دانش، تغییر دادن نقش معلم به طراح و سازنده برنامه درسی، تغییر دادن نقش معلم به معلم محقق)؛ 2). روایت پژوهی به معلمان امکان می‏دهد دانش، مهارت  و نگرش‏های حرفه‏ای خود را توسعه دهند (از طریق برقراری ارتباط بین نظر و عمل، توسعه درک و فهم، کسب دانش معلمی، درک تدریس، حل مسائل تدریس، برنامه ریزی برای آینده بر اساس تجارب گذشته، دستیابی به یادگیری معنی‏دار، درگیری و موفقیت یادگیرندگان، ترغیب خودتأملی و کمک به یادگیری حرفه‏ای، شناسایی و درک تجربه افراد، توسعه نگرش‏ها، و توسعه مهارت‏های عمومی شخصی).
    کلید واژگان
    دستاوردها
    معلمان
    دانشجومعلمان
    روایت پژوهی

    شماره نشریه
    56
    تاریخ نشر
    2020-05-21
    1399-03-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
    دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان

    شاپا
    1735-4986
    URI
    http://www.jcsicsa.ir/article_100341.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352634

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب