مطالعه فراترکیب دستاوردهای برنامه روایت پژوهی برای معلمان و دانشجومعلمان
(ندگان)پدیدآور
کرمی, زهرهسراجی, فرهادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
روایت پژوهی یکی از رویکردهای توسعه حرفهای معلمان و دانشجومعلمان است. هدف از این پژوهش، مطالعه دستاوردهای برنامه روایت پژوهی برای معلمان و دانشجومعلمان بود. این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب انجام گرفت. بر اساس الگوی هفت مرحلهای، ابتدا سؤال پژوهش تنظیم میشود. سپس در گام دوم، پژوهشگر بر اساس کلمات کلید مشخص به جستجوی نظاممند مقالات منتشر شده در مجلات علمی، منابع عمومی، و سایتهای معتبر میپردازد. گام سوم، جستجو و بررسی متون مرتبط است. در این مرحله، با توجه به هدف پژوهش، مقالات مرتبط، انتخاب و سایر مقالات حذف میشوند. گام چهارم، استخراج اطلاعات مقالات و گام پنجم، تجزیه و تحلیل و ترکیب یافتههای کیفی است. در گام پنجم، یافتهها کدگذاری و طبقهبندی میشوند. گام ششم، کنترل کیفیت و گام هفتم ارائه یافتههاست. جهت کنترل کیفیت از روش توافق بین دو کدگذار استفاده میشود. بر اساس مراحل فوق، در این پژوهش با توجه به محدودیت پژوهشهای داخلی، پایگاههای دادههای خارجی (ساینس دایرکت، گوگل اسکولار، اسپرینگر، تیلور اند فرانسیس، اریک، و امرالد) مورد مطالعه قرار گرفتند. بــازة زمانـی متون مورد بررسی «از سـال 1980 تا 2017» بود. در گام نخســت، پایگاههــای داده بــا اســتفاده از واژگان و اصطاحــات کلیــدی خاص جســتجو شــدند و تمامــی مقــالات و متون بــر اســاس ارتبــاط عنــوان مقالــه بــا آنهــا جمـعآوری شـدند. 150 سند (مقاله، کتاب و پایاننامه) یافـت شـد کـه از ایـن تعـداد، 60 سند، متناسـب بـا سـؤالات پژوهـش بودند. اسنادی که ارتباطـی بـا سـؤالات نداشـتند، طـی ایـن مراحـل کنـار گذاشـته شـدند و در نهایـت، مرتبطتریـن اسناد بـرای اسـتخراج پاسـخ سـؤال، مشـخص شدند. یافتهها، کدگذاری، طبقهبندی و مضمونیابی شدند. در نتیجه ترکیب یافتهها 2 مقوله اصلی، و 15 مفهوم استخراج گردید. پس از انجام مراحل پژوهش فراترکیب، نتایج مطالعه نشان داد که 1). روایت پژوهی به معلمان و دانشجومعلمان امکان میدهد تا هویت حرفهای خود را تغییر دهند و خلاق، تولید کننده و محقق شوند (از طریق تغییر دادن نقش معلم به عنوان خالق و سازنده دانش، تغییر دادن نقش معلم به طراح و سازنده برنامه درسی، تغییر دادن نقش معلم به معلم محقق)؛ 2). روایت پژوهی به معلمان امکان میدهد دانش، مهارت و نگرشهای حرفهای خود را توسعه دهند (از طریق برقراری ارتباط بین نظر و عمل، توسعه درک و فهم، کسب دانش معلمی، درک تدریس، حل مسائل تدریس، برنامه ریزی برای آینده بر اساس تجارب گذشته، دستیابی به یادگیری معنیدار، درگیری و موفقیت یادگیرندگان، ترغیب خودتأملی و کمک به یادگیری حرفهای، شناسایی و درک تجربه افراد، توسعه نگرشها، و توسعه مهارتهای عمومی شخصی).
کلید واژگان
دستاوردهامعلمان
دانشجومعلمان
روایت پژوهی
شماره نشریه
56تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیاندانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان




