• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 14, شماره 55
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 14, شماره 55
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزشیابی برنامه درسی فارسی دوره اول ابتدایی در سطح برنامه درسی اجراشده

    (ندگان)پدیدآور
    سلسبیلی, نادر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    924.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ارزشیابی برنامه درسی اجرا‌شده فارسی دوره اول ابتدایی، سطح دوم از ارزشیابی دوره‌ای برنامه درسی فارسی ابتدایی ‌است که پس از ارزشیابی برنامه درسی قصد‌شده، هدفش تعیین شایستگی‌ها و نارسایی‌های برنامه درسی اجرا‌شده در پایه‌های اول تا سوم دوره ابتدایی است. برای ‌انجام ارزشیابی چهار هدف ‌ویژه دنبال ‌شده ‌است: الف- تبیین ویژگی‌هایِ وضع‌مطلوب اجرای برنامه درسی فارسی، ب- تبیین ‌ویژگی‌های برنامه درسی اجراشده، ج- مقایسه بین ویژگی‌های وضع مطلوبِ اجرای برنامه درسی و ویژگی‌های برنامه درسی اجرا‌شده و د- بررسی انسجام‌ عمودی برنامه درسی اجرا‌شده. برای پاسخ‌ به سوالات‌ پژوهش، از پیمایش ‌‌میدانی و ابزارهای مختلف ‌در‌ گرداوری داده‌ها شامل اجرای‌ پرسش‌نامه ویژگی‌های وضع‌مطلوب اجرای برنامه درسی، شش دور مشاهده از کلاس‌های درس، گزارش‌های ‌هفتگی معلمان ‌گزارشگر، نگرش‌سنج، و ‌مصاحبه با معلمان منتخب استفاده‌ شده است. یافته‌های بدست آمده، از چالش‌ها و کاستی‌های قابل‌توجهی از نظر ویژگی‌های محتوایی، روش آموزش، موقعیت‌های یادگیری، ارزشیابی از آموخته‌ها، کاربرد مواد و منابع آموزشی، زمان‌بندی، مکان و فضای ‌آموزش،‌ و بستر اجرایی حکایت می‌کند. از نظر آموزش خط تحریری و محتوا و روش ‌آموزش در ‌مناطق دوزبانه نیز، موانع و کاستی‌های قابل‌ توجهی در برنامه درسی اجراشده دوره اول ابتدایی مشهود است.
    کلید واژگان
    ارزشیابی برنامه درسی
    برنامه درسی اجراشده
    درس زبان فارسی
    دوره اول ابتدایی
    مؤلفه‌های برنامه درسی
    ویژگی‌های وضع مطلوب اجرای برنامه درسی

    شماره نشریه
    55
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

    شاپا
    1735-4986
    URI
    http://www.jcsicsa.ir/article_105807.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352631

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب