ارزشیابی برنامه درسی فارسی دوره اول ابتدایی در سطح برنامه درسی اجراشده
(ندگان)پدیدآور
سلسبیلی, نادرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ارزشیابی برنامه درسی اجراشده فارسی دوره اول ابتدایی، سطح دوم از ارزشیابی دورهای برنامه درسی فارسی ابتدایی است که پس از ارزشیابی برنامه درسی قصدشده، هدفش تعیین شایستگیها و نارساییهای برنامه درسی اجراشده در پایههای اول تا سوم دوره ابتدایی است. برای انجام ارزشیابی چهار هدف ویژه دنبال شده است: الف- تبیین ویژگیهایِ وضعمطلوب اجرای برنامه درسی فارسی، ب- تبیین ویژگیهای برنامه درسی اجراشده، ج- مقایسه بین ویژگیهای وضع مطلوبِ اجرای برنامه درسی و ویژگیهای برنامه درسی اجراشده و د- بررسی انسجام عمودی برنامه درسی اجراشده. برای پاسخ به سوالات پژوهش، از پیمایش میدانی و ابزارهای مختلف در گرداوری دادهها شامل اجرای پرسشنامه ویژگیهای وضعمطلوب اجرای برنامه درسی، شش دور مشاهده از کلاسهای درس، گزارشهای هفتگی معلمان گزارشگر، نگرشسنج، و مصاحبه با معلمان منتخب استفاده شده است. یافتههای بدست آمده، از چالشها و کاستیهای قابلتوجهی از نظر ویژگیهای محتوایی، روش آموزش، موقعیتهای یادگیری، ارزشیابی از آموختهها، کاربرد مواد و منابع آموزشی، زمانبندی، مکان و فضای آموزش، و بستر اجرایی حکایت میکند. از نظر آموزش خط تحریری و محتوا و روش آموزش در مناطق دوزبانه نیز، موانع و کاستیهای قابل توجهی در برنامه درسی اجراشده دوره اول ابتدایی مشهود است.
کلید واژگان
ارزشیابی برنامه درسیبرنامه درسی اجراشده
درس زبان فارسی
دوره اول ابتدایی
مؤلفههای برنامه درسی
ویژگیهای وضع مطلوب اجرای برنامه درسی
شماره نشریه
55تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01




