• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 14, شماره 54
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 14, شماره 54
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی عوامل موثر در اختلالات املا نویسی دانش‌آموزان ابتدایی

    (ندگان)پدیدآور
    ناصرپور, محمددرانی, کمالصالحی, کیوان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    519.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر در شکل‌گیری اختلالات املا‌نویسی دانش‌آموزان ابتدایی انجام گردید. بدین‌منظور از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار‌یافته با 23 نفر (9 کارشناس و 14 معلم) که به روش ملاکی انتخاب شده بودند، جمع‌آوری‌‌شد. برای اعتبار‌یابی یافته‌ها از راهبرد‌های ممیزی بیرونی، بازبینی نتایج توسط اطلاع‌رسانان، چند سویه‌سازی و درگیری طولانی‌مدت استفاده‌گردید. تحلیل داده‌ها به شناسایی و طبقه‌بندی 101 کُد، 19 زیرمضمون و 7 مضمون اصلی شامل، عوامل روانشناختی، ‌محیطی، زبان‌شناختی، برنامه‌ای، ادراکی، فردی و فیزیولوژیکی، منجر گردید. نتایج آشکار نمود که دانش‌آموزان دوره ابتدایی با اختلال‌های متعدد و متنوع املا‌نویسی مواجه هستند و این امر ضرورت توجه جدی مدیران و برنامه‌ریزان آموزش ابتدایی را به‌منظور ارتقای کیفیت آموزش املا‌نویسی، فرایند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از تشدید مخاطرات ناشی از آن را آشکار می‌نماید. در انتها، راهکارهای مناسب برای ارتقای وضعیت موجود و زمینه‌سازی برای کاهش اختلال‌های برشمرده شده ارائه گردید.
    کلید واژگان
    اختلالات دیکته نویسی
    پدیدار شناسی
    عوامل موثر
    آموزش ابتدایی

    شماره نشریه
    54
    تاریخ نشر
    2019-11-22
    1398-09-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
    عضو هیات علمی دانشگاه تهران
    عضو هیات علمی دانشگاه تهران؛ دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی؛ گروه روشهای و برنامه های درسی و آموزشی

    شاپا
    1735-4986
    URI
    http://www.jcsicsa.ir/article_100338.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/352624

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب