شناسایی عوامل موثر در اختلالات املا نویسی دانشآموزان ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
ناصرپور, محمددرانی, کمالصالحی, کیواننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر در شکلگیری اختلالات املانویسی دانشآموزان ابتدایی انجام گردید. بدینمنظور از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 23 نفر (9 کارشناس و 14 معلم) که به روش ملاکی انتخاب شده بودند، جمعآوریشد. برای اعتباریابی یافتهها از راهبردهای ممیزی بیرونی، بازبینی نتایج توسط اطلاعرسانان، چند سویهسازی و درگیری طولانیمدت استفادهگردید. تحلیل دادهها به شناسایی و طبقهبندی 101 کُد، 19 زیرمضمون و 7 مضمون اصلی شامل، عوامل روانشناختی، محیطی، زبانشناختی، برنامهای، ادراکی، فردی و فیزیولوژیکی، منجر گردید. نتایج آشکار نمود که دانشآموزان دوره ابتدایی با اختلالهای متعدد و متنوع املانویسی مواجه هستند و این امر ضرورت توجه جدی مدیران و برنامهریزان آموزش ابتدایی را بهمنظور ارتقای کیفیت آموزش املانویسی، فرایند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از تشدید مخاطرات ناشی از آن را آشکار مینماید. در انتها، راهکارهای مناسب برای ارتقای وضعیت موجود و زمینهسازی برای کاهش اختلالهای برشمرده شده ارائه گردید.
کلید واژگان
اختلالات دیکته نویسیپدیدار شناسی
عوامل موثر
آموزش ابتدایی
شماره نشریه
54تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه تهرانعضو هیات علمی دانشگاه تهران
عضو هیات علمی دانشگاه تهران؛ دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی؛ گروه روشهای و برنامه های درسی و آموزشی




