طراحی و اعتباربخشی الگوی مطلوب برنامه درسی رشتههای کاردانش با رویکرد کارآفرینی
(ندگان)پدیدآور
مقام دوست, ابوبکرحاتمی, جوادطلایی, ابراهیمشمس, غلامرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف مقاله طراحی و اعتباربخشی الگوی مطلوب برنامه درسی رشتههای کاردانش با رویکرد کارآفرینی بود. برای تحقق اهداف تحقیق، تلفیقی از روشهای تحلیل محتوای اسنادی و دلفی استفاده شد. نمونههای آماری انتخاب شده شامل 24منبع در ارتباط با برنامه درسی و آموزش کارآفرینی و همچنین تعداد 17 نفر از کارآفرینان برتر و 17 نفر از متخصصان برنامه درسی است که بصورت هدفمند انتخاب شده بودند. فنون گردآوری دادهها عبارت از مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی با متخصصان کارآفرینی و تحلیل کیفی متون بود. یافتههای این پژوهش، در فعالیت اول و دوم استخراج مولفههای اصلی کارآفرینی (خلاقیت، نوآوری، کارگروهی، پشتکار، ریسکپذیری و رهبری) بود و در فعالیت سوم الگوی برنامه درسی بر اساس هریک از مولفههای برگزیده در قالب عناصر چهارگانه برنامه درسی تدوین گردید. در بخش چهارم الگوی طراحی شده توسط 30 نفر از صاحبنظران برنامه ریزی درسی اعتبار بخشی شد، که نتیجهی اعتباربخشی گویای مطلوبیت بالای الگوی برنامه درسی طراحی شده بود.
کلید واژگان
"برنامه درسی کاردانش""طراحی الگو"
"اعتباربخشی"
"رویکرد کارآفرینی"
شماره نشریه
54تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانگروه تعلیم و تربیت ، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت مدرس، تهران،ایران
گروه تعلیم و تربیت دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران
رهبری و توسعه آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران،ایران




