مدل مفهومی ارزشیابی از شایستگیهای مورد انتظار از دانشجومعلمان در برنامه درسی تربیت معلم شایسته محور
(ندگان)پدیدآور
خروشی, پوراننصر اصفهانی, احمد رضامیرشاه جعفری, ابراهیمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ارزشیابی برنامه درسی شامل فرآیند بررسی ارزش و شایستگی عناصر و جنبههای خاص برنامه درسی؛ و هم کل برنامه درسی است. از این رو، این پژوهش با هدف تبیین شیوههای ارزشیابی از شایستگیهای موردانتظار از دانشجومعلمان در برنامه درسی تربیت معلم شایسته محور انجام شد. بدین منظور، با استفاده از رویکرد کیفی و راهبرد داده بنیاد، با 15 نفر از صاحبنظران حوزه برنامه درسی تربیت معلم، که براساس نمونه گیری هدفمند از نوع موارد مطلوب شناسایی شدند، مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. روایی محتوایی سؤالات مصاحبه، توسط متخصصین تأیید شد. میزان پایائی کدگذاری مجدد 93/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها، با نرم افزار تحلیل کیفی مکس کیو دی آ نسخه 2007 طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت پذیرفت. یافتههای پژوهش مدل مفهومی ارزشیابی شایستگیهای مورد انتظار از دانشجومعلمان در برنامه درسی تربیت معلم شایسته محور در قالب سه مضمون و شش مؤلفه حاصل شد. بدین منظور، لزوم تدوین برنامه درسی مناسب به منظور تربیت معلمان شایسته و ایجاد نظام آموزشی کارآمد به همراه شیوههای مناسب ارزشیابی از شایستگیهای معلمان، خاطر نشان گردید.
کلید واژگان
شایستگیارزشیابی
برنامه درسی
تربیت معلم
دانشگاه فرهنگیان
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان اصفهاناستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
استاد گروه علوم تربیتی. دانشگاه اصفهان




