تدوین استانداردهای مهارت گوش دادن و سخن گفتن در دوره اول ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
نجفی پازکی, معصومهدادرس, محمددستجردی کاظمی, مهدیصحرایی, رضامرادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش شناسایی و تدوین استانداردهای مهارت گوش دادن و سخن گفتنِ دوره اول ابتدایی است. اجرای این تحقیق کیفی است در دو بخش انجام شد: ابتدا با مطالعه پیشینه برنامهدرسی سایر کشورها استاندارد مهارتهای زبانی استخراج شد. سپس با برگزاری جلسات گروه کانونی استاندارد آموزش مهارتهای زبان فارسی تدوین شد. محتوای مورد بررسی، برنامه درسی کشورهای پیشرفته بود و برنامه درسی واشنگتن، جرجیا و انگلستان انتخاب شد. نتایج طرح نشان داد در آموزش زبان فارسی با توجه به سه مؤلفه ساختار، محتوا و کاربرد کریستال (1987) و لاهی (1988)، میتوان مهارت زبانی گوش دادن و سخن گفتن را به خردهمهارتهای پردازش شنیداری، دستورآگاهی، گفتمان و التذاذ ادبی تقسیم کرد. با آموزش این خرده مهارتها در پایان دوره اول ابتدایی دانشآموزان به توانش ارتباطی دست خواهند یافت؛ به بیان دیگر کسب این توانایی به معنی ایجاد توانش دستوری، توانش اجتماعی و توانش راهبردی هایمز (1972) و کنل و سواین (1980) خواهد بود.
کلید واژگان
آموزش زبان فارسیگوش دادن
سخن گفتن
دوره اول ابتدایی
استاندارد
مهارتهای زبانی
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیدانشگاه تهران
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه




