درک و نگرش معلمانِ سرگروه نسبت به درس «کار و فناوری» (مطالعه موردی)
(ندگان)پدیدآور
عزتی, محمدرضاواحدی, شهرامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
درک و نگرش معلمان درباره برنامه درسی و تدریس خود، بر شکلگیری باور آنها اثر میگذارد. این باور تصور معلمان از کارآمدی خود در تدریس فناوری را شکل میدهد. این تحقیق به دنبال بررسی درک و نگرش معلمان درس کار و فناوری، با توجه به اینکه قبلاً معلمان آموزش حرفه و فن بودهاند، نسبت به ماهیت برنامه درسی جدید بود. بدین منظور در یک مطالعه کیفی، از نوع موردی، با 13 نفر از سرگروههای 11 استان کشور از طریق شبکه ارتباطی تلگرام گفتگو و مصاحبه شد و دادهها با نرمافزار MaxQDA تجزیه و تحلیل گردید. در مجموع 17 مضمون فرعی در 4 مضمون اصلی شامل؛ مأموریت درس (شناخت حرفه وفن-علایق دانشآموز-کامپیوتر-کار؛ ملال آور-شایستگیها)، محور تجارب یادگیری (فناوری به معنی فعالیت- فناوری برای توسعه- کارهای دستی- خلاقیت و کارآفرینی- چالش و حل مسئله)، منبع محتوا (کار کارگاهی- تحلیل سیستم- هردو منبع)، عواطف و نگرش (انتظار پشتیبانی – هویت رشته تدریس-مقاومت-خودکارآمدی) به دست آمد که نشان میداد معلمان سرگروه فاقد چشمانداز روشنی نسبت به برنامه درسی جدیدند و به دلیل مواجه شدن با تغییراتی که برای آن پیشبینی لازم صورت نگرفته، در مواردی، به تغییر بدبین و نسبت به کارآمدی خود دچار تردید شدهاند.
کلید واژگان
کار و فناوریدرک و نگرش
معلمان
برنامه درسی
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دکتری برنامهریزی درسی و مدرس پردیس شهید صدوقی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاهدکترای روانشناسی تربیتی و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز




